Priča o mostu na Sani: Sanjani vole novi most i sjećaju se starog

Transportna komunikacija s lijeve na desnu obalu rijeke Sane i obratno seže u daleku prošlost.

Mnogi stariji Sanjani s ushićenjem još uvijek evociraju priče starosjedilaca i rado se prisjećaju dogodovština nastalih prilikom transporta ljudi i robe takozvanim “kerepom”, koji je pokrenuo turski namjesnik Hamzibeg, a po njemu se danas zove čaršijska džamija u Sanskom Mostu.

Poslije toga je došlo do izgradnje tzv. mosta na “sepete”, odnosno mosta od pletenog pruća, nabijenog glinom na stubovima preko kojeg su išla brvna i na kojem je vojska naplaćivala putarinu. Aneksijom pa zatim dolaskom Austro-Ugarske monarhije na ova područja javlja se ideja o izgradnji mosta s betonskim stubovima i kaldrmom. Važno je istaći da je tome najviše doprinio Simo Miljuš, komunistički narodni poslanik za grad Zagreb, porijeklom iz Sanskog Mosta.

Most je zvanično otvoren 1938. godine, godinu nakon smrti pomenutog gospodina Miljuša. Područje podložno ratovima, kakvo je oduvijek bilo i balkansko je dovelo do toga da partizanske snage uslijed lažne najave o najezdi njemačkih okupatora iz pravca Prijedora, miniraju tadašnji most i te tako spriječe eventualno zauzimanje Sanskog Mosta od njemačkih okupatora. Uslijed razvoja urbane sredine početkom ‘50-ih godina prošlog stoljeća dolazi do izgradnje i rekonstrukcije starog gradskog mosta. Ovaj projekt je najviše podržao Petar Dodik, učesnik II svjetskog rata, koji je 1958. godine svečano i otvorio novoizgrađeni most da bi most pretrpio ratna razaranja u periodu od 1992. – 1995. godine.
U martu 2013. godine Sanski Most dobiva velebno zdanje, kapitalnu investiciju vrijednu 1.150.000 KM koju su sufinansirali Vlada Federacije i Općina Sanski Most.

Za novi most je bitno napomenuti da je znatno proširen, njegova širina iznosi 12,10 metara u odnosnu na prijašnji koji je iznosio 9,50 metara. Izgrađena su dva zaustavna balkona na kojima građani mogu odmoriti i posmatrati sve ljepote naše rijeke Sane.

U novi gradski most je ugrađeno na stotine tona betona, armature i asfalta te ograda po uzoru na one iz zapadnoeuropskih zemalja.

Najsavremenija rasvjeta pruža posebnu atrakciju i blještavilo u noćnim satima.Projektom je izvedena i vodena zavjesa. Ovakav arhitektonski poduhvat nismo imali još u BiH. Sanski Most je oduvijek bio grad plemenitih i gostoprimljivih ljudi. Autohtoni Sanjani i svi drugi naši građani postratno nastanjeni iz Banje Luke, Prijedora, Prnjavora, Kotor-Varoši, Kozarca, Kozaruše, Rašljana, Maslovara, neizostavne Sanice i Čađavice, mnogih drugih gradova i krajolika naše BiH, moći će uživati i hoditi novim sanskim mostom.

Related posts