Neznanje pojedinih učenika nije jedini problem s kojim se bore nastavnici, jer se prosvjetari sve više žale da im glavobolju zadaju roditelji, koji ih na razne načine pritišću da njihovoj djeci daju što bolje ocjene iako to nisu zaslužila.
Kako kažu direktori škola, pritisaka na nastavnike od strane roditelja bilo je uvijek i biće ih, mada nekada mogu biti i opravdani, ali u rijetkim slučajevima.
“Nažalost, danas je veliki broj roditelja kojima je bitna ocjena koju će djete dobiti u školi, a manje je važno koliko i kakvo je njegovo znanje i kakav će vaspitni momenat usvojiti u školi”, kazao je za “Nezavisne” Miroslav Popržen, predsjednik Aktiva direktora osnovih škola banjalučke regije.
Prema njegovim riječima, postoji, ali u manjoj mjeri, i ona druga grupa roditelja kojima je bitno da djeca imaju kvalitetnu nastavu, a ocjena je samo jedno od mjerila. Za njih je važno da dijete dobro nauči gradivo, a ne da ima sve petice.
Dodao je da ne mogu svi đaci biti odlikaši, ali roditelji su često ubijeđeni da njihovo dijete zna više nego što mu je ocjena.
“Dešava se da roditelji dođu kod nastavnika i kažu: ‘Ja sam ga propitala i znam koliko moje dijete zna'”, ističe Popržen.
Dodaje da prosvjetni radnici nikada nisu bili u lošijem položaju.
“Tvrdim da je 90 odsto nastavnog osoblja u školama čestito i dobro rade svoj posao”, zaključio je Popržen.
Sanja Munjiza, predsjednica Aktiva direktora osnovnih škola prijedorske regije, ističe da sigurno postoje pritisci roditelja na nastavnike.
“Mi praktikujemo da na početku školske godine s roditeljima pročitamo Pravilnik o ocjenjivanju i da se oni upoznaju šta mogu, a šta ne, odnosno na šta mogu praviti prigovore”, kazala je Munjiza.
Prema njenim riječima, roditelji sigurno uzimaju sebi za pravo mnogo toga, pa se uključuju iako nemaju potrebu.
Jedna nastavnica nam je ispričala da je bilo slučajeva da dođe roditelj i tvrdi da njegovo dijete zna za peticu, a dobilo je manju ocjenu.
“Tada kažem da je ta ocjena u skladu sa znanjem koje je dijeto pokazalo tokom testa ili ispitivanja, ali, recimo, imala sam situaciju da roditelj navodi svoje titule, tipa da je doktor i da valjda on zna šta je mnogo učiti”, rekla je ova nastavnica.
Dragan Gnjatić, predsjednik Sindikata obrazovanja, nauke i kulture RS, ističe da nastavnik ima punu slobodu da ocjenjuje i procjenjuje đake.
“U školama postoji Pravilnik ocjenjivanja i smatram da većina nastavnika izuzetno kvalitetno radi svoj posao, ali u posljednje vrijeme svako se petlja u rad prosvjetnih radnika, a ponajviše roditelji”, kaže Gnjatić za “Nezavisne”.
Prema njegovim riječima, prosvjetni radnici treba da imaju slobodu, a sigurno najteža radnja je ocijeniti učenika.
“Prosvjetni radnici treba da imaju slobodu pri ocjenjivanju, a ne da se pita roditelj. Naime, roditelji ne ocjenjuju ni obućare kad naprave pogrešnu cipelu, niti ocjenjuju i procjenjuju onog ko napravi neki proizvod pa se desi neki propust. Danas je među roditeljima postalo pomodarstvo da svi moraju biti odlikaši”, zaključio je Gnjatić.