Internet, osim što se pokazao kao globalni fenomen u komunikaciji, pokazao se idealnim i za razne prevare, posebno prilikom kupovine, a meta su često i bh. građani, pa je jedan Dubičanin naručio pristojan telefon, a umjesto njega dobio loš, koji se razbio u paramparčad.
Goran Hodak iz Kozarske Dubice naručio je telefon na stranici Spider Shop, koja radi preko Facebooka.
“To je bio model Landrover. Specifikacije koje su oni naveli između ostalog su kamera od osam megapiksela te da je otporan na udarce i na vodu. Preuzeo sam paket, platio, ali kada sam otvorio, sačekao me šok. Uputstvo je bilo samo na kineskom, a kamera od tri megapiksela”, kazao je Hodak.
Taj telefon naručio je samo zato što je pisalo da je otporan na udarce i vodu te je odlučio to da isproba.
“Uzmem telefon u ruku i ispustim ga na zemlju sa oko pola metra. Rastavio se u 1.000 komada, ekran puče, više i ne radi”, priča Hodak.
Nakon toga Hodak je kontaktirao s ljudima od kojih je kupio telefon, ali jedino što je dobio je konačna potvrda da je nasamaren.
“Pukao je displej, specifikacije ne odgovaraju. Da bi mi oni rekli, ako nije u transportu pukao ekran, njih ne zanima. A o garanciji i računu neću ni da pričam”, kaže on.
Čim je rekao da će se obratiti nadležnima, blokiran je od strane administratora stranice.
Novinar “Nezavisnih” kontaktirao je pomenutu stranicu, predstavljajući se kao potencijalni kupac baš ovog modela. Tokom razgovora su rekli da je garancija godinu dana, da je telefon otporan na udarce, da sa jednim punjenjem baterija može da traje mjesec dana i da je kamera osam megapiksela.
Hodak nije usamljen slučaj koji je doživio neprijatnost prilikom internet kupovine. Tako nam G.Đ., Banjalučanka, priča da je umjesto da zamiriše na dobar parfem, doživjela prevaru.
“Inače sam nepovjerljiva kada je naručivanje preko interneta u pitanju, ali stranica na kojoj sam naručila je imala na stotine pozitivnih komentara, kritika i ocjena. Parfem je od 100 mililitara i koštao je 90 KM. Kada sam poslije nekoliko dana dobila parfem tester, flašica je bila originalna, ali tečnost unutra je smrdjela”, kazala je ova Banjalučanka.
Prije nego što se i požalila administratoru stranice, blokirana je. Nakon toga njen suprug i sestra su takođe ostavili negativan komentar na stranici, komentari su obrisani, a oni takođe isti čas blokirani.
U Udruženju DON Prijedor kažu da je BiH i dalje nezaštićeno tržište, tako da građani ne bi trebalo da naručuju onlajn ili treba da budu veoma oprezni.
“Takve stvari dešavaju se stalno, mi svakodnevno dobijamo pritužbe. Ovih dana vidjeli smo da se i lijekovi prodaju na taj način preko interneta, što je još opasnije. Nadležni moraju više da povedu računa o kontrolama”, kazala je Murisa Marić, izvršni direktor Udruženja.
I policija upozorava
Iz Policijske uprave Banjaluka kažu da su u prethodnom periodu imali slučajeve gdje su građani prijavljivali da određena lica traže da im se uplati novac na ime lažne firme koja posreduje u zapošljavanju u inostranstvu.
Bilo je, kažu, i drugih prevara.
“Građani su prijavljivali da su dovođeni u zabludu i prevareni na način da su sa licima putem pisanih i elektronskih oglasa, najčešće putem pik.ba, dogovarali zamjenu ili kupovinu tehničke robe, mobilnih telefona, fotoaparata i sl., kojima bi posredstvom servisa za slanje novca ili sredstvima saobraćaja slali novac ili dogovorenu zamjensku robu, a u dogovorenom vremenskom roku ne bi dobijali kupljeni ili zamjenski predmet”, kazala je Marija Markanović, portparol PU Banjaluka.
/nezavisne.com