Dok vozači iz EU i većine zemalja okruženja bez problema prelaze granice, vozači iz BiH i dalje imaju obavezu da pokažu zeleni karton.
Ovaj komad papira kojim dokazuju da je vozilo registrovano i osigurano, građani BiH osiguravajućim kućama pri registraciji plaćaju pet KM.
To je godišnje skoro pet miliona KM, uzme li se u obzir da u BiH ima registrovano oko milion vozila.
S druge strane, za vozače iz Srbije i Hrvatske registarske tablice su sasvim dovoljan dokaz da im je vozilo osigurano i ne moraju to dodatno da dokazuju.
Razlog neravnopravnog položaja je to što u BiH prema procjenama Savjeta biroa – međunarodne asocijacije za osiguranje automobila, ima mnogo neregistrovanih vozila – više od 15 odsto.
Da bi zeleni kartoni bili ukinuti, BiH mora da smanji kvotu neregistrovanih vozila i nakon toga potpiše međunarodni “MGA” sporazum, koji bi zvanično omogućio našim vozačima da prelaze granicu bez navedenog dokumenta.
– Potpisivanjem ovog sporazuma podrazumjeva se i garantuje da vozilo koje prelazi granicu ima osiguranje za štetu koju može da pričini u saobraćaju u drugoj zemlji – kaže Milija Radović, direktor Agencije za bezbjednost saobraćaja RS.
Predsjednik Skupštine osiguravajućih društava Milomir Durmić kaže da za ukidanje zelenog kartona broj neregistrovanih vozila u BiH mora da bude smanjen ispod tri odsto.
– To je glavni uslov, a do tada će zeleni karton morati da služi kao dokaz da je vozilo osigurano – kaže Durmić.
On je dodao da od naplate zelenih kartona osiguravajuće kuće nemaju zarade, jer sve ode na troškove njihove izrade i štampe.
Prošle godine formirana je radna grupa na nivou BiH sastavljena od predstavnika nadležnih entitetskih institucija, ministarstava, osiguravajućih društava te Biroa zelene karte BiH, koja je napravila akcioni plan za smanjenje vozila bez registracije. Kada će plan biti realizovan još nije poznato.