Javno preduzeće Željeznice Federacije BiH godinama je jedan od najvećih dužnika za doprinose i poreze. Prema podacima koje smo dobili iz Porezne uprave FBiH dug ovog javnog preduzeća iznosi 209.881.756,47 KM.Međutim, da je situacija u posljednje vrijeme bolja u odnosu na ranije godine pokazuje i izvještaj poslovanja ovog preduzeća u prošloj godini. Naime, ovo državno preduzeće je u 2017. godini ostvarilo najbolje rezultate u proteklih 25 godina. Ukupni prihodi su iznosili 118.676.586 KM, i poredeći ih sa 2016. godinom, bili su veći za 7,2 posto.
Što se tiče gubitka u poslovanju, u 2017. godini je iznosio 4.230.171 KM, dok je u 2016. godini bio 31.379.747 KM, što je smanjenje gubitka za 27.149.576 KM.
Mnogi su otišli u penziju
– Zaista se poboljšanje poslovanja odražava i na status radnika. Prije dolaska novog menadžmenta imali smo lošu situaciju. Radnici nisu imali redovne plaće, uplatu zdravstvenog i penzionog osiguranja. Sada već dvije godine imamo redovnu uplatu za PIO, a što se tiče rada, imamo jedan problem. Ne znam da li ćemo sa postojećim brojem uposlenih radnika moći izdržati. Mnogi su otišli u penziju, a Vlada FBiH je stavila moratorij na zapošljavanje u javnim preduzećima – govori nam Ernes Husarić, član Glavnog odbora Samostalnog sindikata željezničkih radnika u BiH.
Dodaje kako je u uvođenje Talgo vozova, “oživljavanje” linije prema jugu, doprinijelo boljim rezultatima ovog javnog preduzeća.
– Dugovanja su i dalje velika za doprinose i poreze, ali to je iz ranijeg perioda. Trebale su i ranije uprave preduzeća o tome povesti računa, kao i raniji direktor Porezne uprave FBiH – govori nam Husarić.
Federalna vlada će u ovoj godini Javnom preduzeću Željeznice FBiH za finansiranje održavanja infrastrukture dati 19,3 miliona KM. Pored toga, za sufinansiranje usluga željezničkog putničkog saobraćaja dva miliona KM, za sufinansiranje kombinovanog saobraćaja 100.000 KM. Također, dobit će i šest miliona KM za izmirivanje obaveza prema Zavodu PIO i Zavodu zdravstvenog osiguranja i reosiguranja Federacije BiH, te kantonalnim zavodima za zdravstveno osiguranje.
– Željeznice FBiH su utrostručile operativnu dobit u prošloj u odnosu na 2016. godinu. U 2017. godini ostvarili smo najbolji rezultat u posljednjih 25 godina poslovanja. Ključni faktori za povećanje prihoda kompanije bili su povećanje prihoda iz teretnog i putničkog saobraćaja. Održavanja lokomotiva i vagona za druge korisnike, te pružanje usluga na pruzi. U 2017. godini Željeznice FBiH prevezle su 8.873.000 tona robe, što je za 10.000 tona više u odnosu na 2016. godinu – objašnjavaju u Službi za odnose s javnošću JP Željeznice FBiH.
Dodaju kako su u prošloj godini prevezli 355.000 hiljada putnika, što je za 97.000 putnika više u odnosu na 2016. godinu.
– Odluka da se bh. voz sa Talgo garinuturama u cjelosti stavi u pogon na novim linijama Sarajevo – Čapljina- Sarajevo i Sarajevo – Banja Luka- Sarajevo, najviše je utjecala na ovo značajno povećanje broja putnika. Osim toga, ostvareni su prihodi pružanjem nove vrste usluga našim partnerima. Prvi put su mehaničari ŽFBiH u svojim radionicama opravili lokomotive za kompaniju Arcelor Mittal, a vrijednost ugovora koji je realiziran iznosio je 516.000 KM – rekli su nam u Željeznicama FBiH.
Objašnjavaju kako je u strukturi operativnih troškova najveće smanjenje realizirano smanjenjem broja uposlenika, i to za četiri miliona KM. Kažu da je broj zaposlenih u 2017. godini manji za 115 radnika, a za posljednje tri godine broj uposlenika je manji za 431.
Rješenje o ograničenom raspolaganju ima efekta
– Izmirujući obaveze prema Poreskoj Upravi FBiH, ne samo da smo zaustavili rast glavnog duga prema javnim fondovima u 2017. godini, već je smanjen glavni dug prema javnim fondovima za oko 5,5 miliona KM, što također nije bio slučaj u posljednjih 25 godina – kažu u ovom preduzeću.
U Poreznoj upravi Federacije BiH su nam kazali, kako je rješenje o ograničenom pravu raspolaganja sredstvima na računu poreznog obveznika Željeznica F BiH i dalje na snazi.
– Ova mjera Porezna uprave ima efekta, jer ovaj porezni obveznik plaća tekuće obaveze – rekli su nam u PU FBiH.