Od danas je na snazi opšta uredba Evropske unije o zaštiti podataka koji je Evropski parlament usvojio 14. juna 2016. godine.
Poznata po engleskoj skraćenici GDPR (General Data Protection Regulation), ovo je ambiciozna, sveobuhvatna i prilično komplikovana uredba za zaštitu privatnosti podataka korisnika, piše Index.hr.
Povjerenik Rodoljub Šabić kaže da će se nova uredba EU o zaštiti ličnih podataka primjenjivati na svakog ko djeluje na prostoru Unije, pa i na firme koje posluju na tom tržištu.
Zato one posebno treba da vode računa o konsekvencama, jer bi kazne mogle da ih odvedu u nokaut, rekao je on za N1.
Uredba je bila u pripremi pune četiri godine, a nakon što je usvojena 2016., EU je kompanijama, organizacijama i državama članicama dala rok od dve godine da se pripreme.
Pa ipak, po svemu sudeći, u stupanjem GDPR na snagu očekuje se popriličan kaos.
Kako piše portal Verge, niko nije spreman za GDPR, čak ni sami regulatori.
Šef Facebooka Mark Zakerberg tvrdi da će njegova kompanija, koja je ozbiljno uzdrmana skandalom oko krađe podataka njenih korisnika od strane “Kembridž Analitike”, biti spremna za GDPR.
S druge strane, mnoge kompanije muku muče s prilagođavanjem GDPR u zadnji tren, bilo da nisu počele proces na vreme ili im je jednostavno preveliki izazov, navodi hrvatski portal.
U prošlomesečnoj anketi Ponemon Instituta, u kojoj je učestvovalo više od 1.000 kompnaija, više od polovine i više od 60 tehničkih kompanija je odgovorilo je da neće biti spremno za GDPR do roka.
Što se kompanija koje posluju na internetu tiče, dok jedni masovno šalju mailove korisnicima i “žicaju” ih za odobrenje za korišćenje podataka, drugi su počeli da blokiraju pristup evropskim korisnicima kako se uopšte ne bi morali zamarati GDPR-om.
Naime, GDPR važi za sve kompanije koje imaju korisnike na području EU. S obzirom da su u slučaju nepoštovanja uredbe predviđene drakonske kazne, čak do 20 miliona evra, neke američke internet kompanije već su počele da blokiraju svoje stranice za područje EU.
To je među prvima učinio Unroll.me, veb servis koji nudi korisnicima blokiranje preteranih mejlova s mejling – što je upravo ono što se ovih dana događa zbog GDPR-a.
KUnroll.me, koji je koristio pristup mailovima korisnika i koristio ga za istraživanje tržišta, obavestio je korisnike da više neće biti operativan u Evropi jer ne može da se pridržava pravila iz ove uredbe.