U organizaciji banovićkog Centra za zaštitu, razvoj i promociju turizma i Udruženja Bosanski kolosijek, u Banovićima je danas upriličen program pod nazivom “Foto-safari parnim lokomotivama”.
Ovaj jedinstveni događaj na jedno mjesto okupio je blizu 70 ljubitelja parnih lokomotiva iz Bosne i Hercegovine, Hrvatske, Srbije i Slovenije koji su imali priliku učestvovati u promotivnoj vožnji banovićkim parnim lokomotivama koje su jedine u našoj zemlji i još uvijek se koriste za transport uglja.
Pored užitka u nesvakidašnjoj vožnji uzanom industrijskom prugom, učesnici su na nekoliko foto-tačaka napravili i fotografije tri lokomotive koje su im bile na raspolaganju iz serije 25, 55 i 83.
Jedna od njih je i takozvana Mađarica koja je 35 godina bila ispred banovićkog željezničkog saobraćaja kao eksponat. Nakon remontovanja ista je stavljena u funkciju, a danas se koristi u turističke svrhe.
“Ovo što se danas u Banovićima može vidjeti i fotografisati trenutno ne može nigdje u svijetu, jer u svom vlasništvu niko nema ovakve lokomotive koje su u ispravnom stanju, izuzev Rudnika mrkog uglja Banovići. Cijeli događaj je zamišjen za ljubitelje fotografije željezničke tematike”, kazao je Dževad Hodžić, predsjednik Udruženja Bosanski kolosijek.
Ističe da su banovićke parne lokomotive koje su namijenjene za vožnju uzanim kolosijekom svakodnevno u funkciji.
“To su manevarske lokomotive i nalaze se na uzanom kolosijeku Rudnika mrkog uglja Banovići. One iskorištavaju energiju uglja, vodu pretvaraju u paru koja pokreće parne motore, a koji potom preko polužnog i kulisnog mehanizma pokreću lokomotivu” pojašnjava Hodžić, naglasivši da ovakva vrsta lokomotiva predstavlja izuzetno vrijedno tehničko naslijeđe.
Vožnje parnim lokomotivama već godinama se organiziraju u Banovićima, a u njima učestvuju uglavnom turisti koji posjećuju ovaj kraj.
“Ove godine prvi put se organizira foto-safari kako bismo generalno vidjeli koliko ima zaljubljenika u parne lokomotive u BiH”, rekao je Almir Đerzić iz Centra za zaštitu, razvoj i promociju turizma iz Banovića.
Napominje da su banovićke parne lokomotive postale brend koji se sam od sebe stvorio, zahvaljujući turistima koji su prepoznali njihov raritet.
“Upravo oni su nas nagnali da organizujemo jednu javnu ustanovu koja bi na jedno mjesto okupila sve ljubitelje parnih lokomotiva, ali i generalno ljubitelje planinskog i brdskog turizma. Mi osim parnih lokomotiva imamo i planinu Konjuh, kao i izletišta koja su veoma posjećena”, nastavio je Đerzić.
Zuhdija Krdžalić parnom lokomotivom upravlja već 36 godina, a priča nam da ovakva vrsta vučnog vozila nudi veoma finu i ugodnu vožnju.
Dosad je imao priliku voziti veliki broj turista koji su iskazali zainteresiranost za banovićke lokomotive.
“Ljudi su iznenađeni jer ovakvi unikati jedino imaju kod nas. Posebno im je drago što se mogu voziti u njima, ali i upoznati naš industrijski kraj”,dodaje Krdžalić.
U današnjoj vožnji priliku za užitak imao je i Boris Kržić iz Zagreba. Priča nam da je zaljubljenik u lokomotive još od malih nogu, a današnji događaj jedinstvena je prilika da se detaljnije upozna s načinom njihovog funkcionisanja.
“U Zagrebu ovakvih lokomotiva nažalost više nemamo. Lokomotive u Banovćima su super i lijepo je vidjeti da se još negdje voze. Posebno mi je drago što danas imam priliku uživati u ovakvim prizorima koje ću ovjekovječiti”, dodaje Kržić.
Parne lokomotive u segmentu industrijsog turizma ovom kraju u narednom periodu mogle bi donijeti i finansijsku dobit.
“Parne lokomotive u svijetu dobijaju veoma na značaju, a ljudima više nije interesantno ići na more, sunčati se i slično. Jednostavno žele obilaziti zanimljivosti kao što su parne lokomotive”, smatra Đerzić.
Cilj današnjeg događaje je i sačuvati tradiciju prevoženja uglja vozom, ali i okupiti na jedno mjesto ljubitelje fotografije i parnih lokomotiva koji će uz pomoć svojih uradaka na kraju izvršiti promociju ovih prevoznih sredstava koji mame poglede turista koji posjete ovaj kraj.