Trebalo je 18 godina da Bosna i Hercegovina, novembra 2014., preuzme dio kontrole nad vlastitim nebom – do 10 hiljada metara.

Poznato je da su posao obavljale i naplaćivale Srbija i Hrvatska. No, rade to i danas jer BiH i dalje ne kontroliše cjelokupan vazdušni prostor.

I to onaj tzv. gornji sloj sa najviše preleta. I najviše zarade. Nadležni sada govore o novom roku, realnom tvrde, jer je nedavno počelo školovanje potrebnih 69 kontrolora letenja. Trajaće dvije godine.

“19. oktobar 2019. je predviđeno da, da li će to biti dan ili noć, kada će naši kontrolori preuzeti kontrolu nad našim nebom u potpunosti”, ocijenio je Ismir Jusko, ministar komunikacija i transporta BiH.

A koliko je miliona zarađeno, odnosno izgubljeno u ranijim godinama, Nudžeim Rečica, zamjenik direktora BHANSA-e je kazao:

“Prihodi BiH u zadnje tri godine od 2014 su bili negdje oko 110 miliona KM, godišnje je to od 36 do 40 miliona KM. Šta se radi sa tim novcem? Novac je namijenjen prvenstveno za pokrivanje troškova osoblja, održavanja sistema, amortizacije postojeće opreme i nabavka i kupovina opreme koja je neophodna za pružanje ovih usluga.”

Najmanje toliko miliona, i dalje, na nebu iznad BiH inkasiraju Srbija i Hrvatska.

“Proces je vrlo kompleksan, vrlo sveobuhvatan, vi morate postići određene standarde da bi mogli
preuzeti kontrolu neba. Vi kontrolišete avione i ljude. U svakom trenutku je desetine stotine aviona iznad nas, hiljade, desetine hiljada ljudi. Znači, standardi su prioritet. Proces je trajao predugo. Po meni predugo. Neopravdano predugo”, dodaje Rečica.

Većina novih obalsnih kontrolora letenja nakon dvogodišnje obuke i školovanja u Češkoj i nakon što Bosna i Hercegovina preuzme potpunu kontrolu vlastitog neba radiće ovdje u centru u Sarajevu.

Taj posao, trenutno, može obavljati njih 39. No, nedovoljno za potpunu kontrolu. Posao je to koji iziskuje punu koncentraciju i brzu reakciju.

Zlatko Kopčić, šef smjene, oblasni kontrolor letenja nam je ispričao: “Kontrolori letenja su odgovorni za u ovom slučaju ova tri aviona – za brz i ekspeditivan prolaz kroz naš prostor, bez zastoja u vertikalnom penjanju.”

Ukoliko bude ispoštovan novi rok preuzimanja potpune kontrole bh. neba to će značiti da je Bosni i Hercegovini od rata bilo potrebno 23 godine za uspostavu sistema. Zašto i ima li odgovornih – pitanje je kojim se, čini se, niko ne bavi.

Ostali su tek dokazi pompeznih najava koji su više ličili na promociju bivšeg nadležnog ministra i ostalih, a manje na realna obećanja – o njihovoj 2015. i 2012. kao krajnjem roku.

/N1

Categories: BiH