U intervjuu za sedmični list Stav, premijer FBiH Fadil Novalić detaljno je objasnio problematiku raspodjele novca od putarina.
Federaciji BiH je godinama uplaćivano 59 posto, RS-u 39 posto a Brčko Distriktu dva posto naplaćenih putarina za autoputeve iako je krajnja potrošnja naftnih derivata u FBiH skoro 70 posto od ukupne potrošnje u BiH. Uprkos tome, federalna ministrica finansija Jelka Milićević je glasala za nastavak ove nepravedne raspodjele.
Vlada FBiH je odlučila da od Suda BiH traži stavljanje van snage ovakvog načina raspodjele novca prema privremenoj odluci iz 2009. godine.
Govoreći o nedavnoj raspodjeli 165 miliona KM od putarine prikupljenih od 1. februara ove godine, Novalić ističe da je FBiH “svoje ovlasti ubiranja indirektnih poreza prenijela na UIO BiH. Zakon garantira iznimnu transparentnost i informiranost korisnika. Vlada FBiH korisnik je sredstava i mora znati gdje su i šta se dešava s njima. Mi smo te informacije sada prvi put zatražili. Kada je u pitanju raspodjela sredstava, o tome je razgovarano na tri sjednice. Na dvije sjednice imali smo konsenzus da se ne izglasa raspodjela sredstava onako kako se to radilo do sada, jer u Zakonu stoji da je princip raspodjele sredstava krajnja potrošnja”.
– Ove je godine krajnja potrošnja 70 posto na strani FBiH, a ona prima 59 posto. Kada to pomnožite s godinama u kojima će se naplaćivati akcize, dobijete zastrašujuću sumu novca koja će se nezasluženo preliti u RS. O.K., možda ni to nije problem jer putevi će biti izgrađeni u Bosni i Hercegovini. Ali, cijena kilometra autoputa u FBiH, zbog konfiguracije terena, znatno je viša nego u RS. U konačnici, zašto bismo mi dopuštali da nekome drugom ide prihod naših građana? I onda je na trećoj sjednici ministrica finansija Federacije Jelka Milićević kao član Upravnog odbora UIO BiH glasala da način raspodjele ostane isti. Dva eksperta u UO UIO, Suljendić i Kozadra, nisu glasali za takvo rješenje jer su izračunali da je šteta po FBiH 32 miliona maraka. Morate znati da se odnos u potrošnji između FBiH i RS stalno popravlja u korist FBiH. Federacija je veći sistem, brže raste, taj odnos može narasti na 80:20, a mi ostajemo na tome da nam se izdvaja 59 posto. Zato smo burno reagirali na sjednici Vlade, rekli smo da je ovo početak miješanja Vlade FBiH u to šta se dešava na sjednicama Upravnog odbora UIO – pojasnio je Novalić.
Govoreći o motivima ministrice Milićević, premijer FBiH navodi da je to ona “pravdala nekakvim pritiskom iz Autocesta, pritiskom na budžet… Međutim, mi smo u proteklih sedam mjeseci otkazali sve zakazane prodaje obveznica, trezorskih zapisa i taj dana kada je donesena odluka u Upravnom odboru UIO BiH budžet Federacije bio je u plusu 178 miliona maraka. U tom istom periodu RS se zadužila 452 miliona maraka, entitet koji je ekonomski dva i po puta manji od Federacije. Ne treba biti ekonomski pismen da se vidi ko je u mogućnosti da ne trpi ucjene, jer takva raspodjela dođe kao neka ucjena”.
– Mi smo imali jedinstvenu priliku da kažemo: “Dobro, nećemo usvojiti takvu raspodjelu, neka novac ostane na računu. Čekat ćemo”. Oni su u problemu, mi nismo. Mi smo svoj dug smanjili za 72 miliona, oni su svoj povećali za 452 miliona i mi smo mogli čekati najmanje godinu da dogovorimo pravednu raspodjelu novaca – kazao je Novalić.
Odgovarajući na pitanje da li je ministrica Milićević glasala onako kako joj je naložio vrh HDZ-a, u skladu s dogovorom Čović-Dodik, Novalić ističe “ma naravno da jeste. Možemo se mi pretvarati da je ovo ili ono u pitanju, ali kada se podvuče račun… Ako je neko imao razloga da se, zbog likvidnosti budžeta, što prije izglasa takva raspodjela novaca, onda je to Republika Srpska.”
Pojašnjavajući da li se odluka o raspodjeli može stopirati te da li se sredstva mogu uopće nadoknaditi, Novalić navodi da je “problem u tome što zakon ne poznaje privremene odluke. Privremena odluka uvedena je u vrijeme mandata Nikole Špirića i tada je rečeno da je privremeno rješenje o raspodjeli 59:39”.
– Da biste donijeli bilo kakvu odluku, pa i onu o suspenziji, morate ima konsenzus tri ministra finansija. Kada je RS postigao taj omjer 2009. godine, on je ostao “zakovan” i nikada neko iz RS neće dići ruku protiv. Ako Sud ovakvu odluku ne stavi van snage, ona će ostati na snazi narednih 20 godina, ili ako ne promijenimo zakon, za što opet treba konsenzus u Vijeću ministara, u što sumnjam da će se desiti. U bivšoj SFRJ, koja je bila socijalna država, prihodi se nisu raspoređivali prema prijavljenim nego prema naplaćenim porezima. Kod nas je drugačije, kod nas je sistem deformiran – kazao je on.
Govoreći o tome zašto je otvorio pitanje imenovanja kadrova HDZ-a na mjesto ministara finansija u Federaciji BiH, Novalić ističe da “nigdje u Zakonu ne piše da to mora biti kadar HDZ-a”.
– Stranke se dogovaraju, nema sumnje u to, ali u Zakonu nije propisana raspodjela ministarskih mjesta. Ne razumijem zašto bi, recimo, Ministarstvo prometa pripadalo ekskluzivno Bošnjacima, zašto ne bi mogao biti imenovan neki ekspert bilo koje nacionalnosti? Ako smo demokratsko društvo, ako tome težimo, onda nema “zakivanja”. Nigdje ne piše ni da federalni premijer mora biti Bošnjak. Pitao sam da li je ispravno da jedan resor 20 godina po vertikali damo jednoj stranci? Na to ministarstvo onda utječe stranka, a ne Vlada ili Parlament. To, po meni, treba mijenjati – zaključio je Novalić.
Izvor: Stav