MALE TAJNE VELIKIH MAJSTORA: Vozači najčešće zaboravljaju na kočnice, najvažniji dio automobila, evo što trebate znati kako biste uštedjeli novce i spasili živote

Drugim riječima, mnogi drže glavu u torbi, i to ne samo svoju. Sjetite se da u prometu niste sami, a odgovorni ste za štetu i ozljede drugih. Stoga, bolje je misliti odmah nego plakati kasnije.

Nije dovoljno prepustiti se tehničkom pregledu, važno je redovno servisirati automobil. U današnje doba zamjenski dijelovi nude jeftiniju opciju održavanja, no ugodno i sve češće iznenađuju ovlašteni servisi svojim akcijama zamjena diskova i pločica. Naime, za vozila starijih godišta često imaju i bolje cijene od običnih ili specijaliziranih manjih radionica. Usto, pozitivno je što ugrađuju isključivo originalne dijelove. Nemamo ništa protiv zamjenskih dijelova, ali u 90 posto slučaja originalni su dijelovi ipak bolje kvalitete.

Zamjena diskova traje vrlo kratko i mehaničari je u pravilu vole više nego samo zamjenu pločica. Demontaža starih i montaža novih dijelova najljepši je posao jer teče brzo i glatko, a rezultat je sigurno odličan i nećete se vratiti s tehničkog pregleda na reklamaciju. Nakon što se zamijene i diskovi i pločice, možete biti 100 posto sigurni u kvalitetu svojih kočnica i najbolje performanse kočenja. Jasno, auti stariji od 10 godina trebali bi proći pregled čeljusti i po potrebi ih reparirati.

Reparatura čeljusti traje nešto dulje, ali neophodna je ukoliko je u hidraulični sustav prodrla vlaga i napravila štetu. To je ono što ne vidite, ali zato je važno da to prepustite odgovornom serviseru. Kad se kaže odgovornom, misli se na onog koji ima tablu, radionicu, izdaje račune i svoj poslovni ugled stavlja na kocku ako nešto „sfuša“, a ne na fušera koji je simpatičan i „doma radi nakon posla“. Tijekom reparature mijenjaju se svi pokretni i gumeni dijelovi, rjeđe samo brtve. Na taj način možete biti sigurni da svaka kočnička kliješta dobro rade svoj posao i da su spremna za iznenadne situacije.

Tijekom zamjene diskova i pločica valja zamijeniti i svu kočničku tekućinu. Ona s vremenom na sebe veže vlagu, vrelište joj se snižava i kočnice postaju potencijalno opasne jer, uzavrije li tekućina odnosno ulje, pedala će početi propadati. To nećete osjetiti u normalnoj vožnji, nego na autocesti ili na dugom spustu nizbrdo kada će kočnice raditi punom parom i postupno, ali i vrlo brzo, oslabjeti i naposljetku potpuno otkazati.

Jasmo, to je pogotovo važno na autima s klasičnim automatskim mjenjačima koji ne daju efekt kočenja motorom pa su kočnice posebno opterećene. Pola litre ulja za kočnice stoji manje od 100 kuna, zamjena se može izvršiti vrlo brzo kad je već sve rastavljeno. Pametnije je da to činite redovno, odnosno svake dvije godine. Na tehničkom pregledu ispituje se vrelište kočničke tekućine, ali nemojte se prema kočnicama odnositi tako da prvo morate pasti na tehničkom da biste ih popravili.

Za apsolutnu sigurnost i povjerenje u zaustavne mogućnosti auta najbolje je promijeniti i diskove i pločice čim se istroše blizu specifikacije. Nemojte nasjesti na rečenicu “možete se još voziti do sljedećeg servisa pa ćemo onda mijenjati” jer se ona izgovara kad su diskovi već izbrazdani, a pločice pri kraju. Stavite li nove na izbrazdani disk, trebat će puno kilometara da se razrade kako treba i kako biste imali puni efekt kočenja.

Nemojte se dovesti u situaciju da vam nedostaje “još samo jedan metar” jer se greške na kočnicama plaćaju na dva načina: jeftiniji limarijom, a skuplji ozljedama ili čak životom. Nažalost, najčešće nečijim tuđim.

Barem jednom u tri godine treba posvetiti pažnju sajlama ručne kočnice, čeljustima odnosno stražnjim bubnjevima. To vrijedi za prosječne vozače koji, statistički, prelaze oko 12 do 15 tisuća kilometara godišnje, dok oni koji voze više ili su često u zimskim uvjetima to trebaju provjeravati svake godine.

(Autozona/SB)

Related posts