Iz Uprave Luke Zadar u Gaženici, čiji je većinski vlasnik kineski partner „Luxury Real Estate“ za Upravu Željeznica Federacije BIH i privredna društva u Unsko-sanskom kantonu, stigla je dobra vijest. Kineski partner, osim dokapitalizacije Luke, spreman je dio kapitala uložiti u obnovu i modernizaciju Unske pruge od Knina do državne granice s Bosnom i Hercegovinom, čime bi se nakon 20 i više godina ponovno uspostavio teretni saobraćaj i omogućio transport roba iz jugoistočne Europe do jadranskih luka u Zadru, Šibeniku i Splitu.
Unska pruga kao najkraća željeznička veza između kopnene i južne Hrvatske preko teritorija BiH od neprocjenjivog je značaja za srednjodalmatinske luke, posebno zadarsku u koju je kao većinski vlasnik, danas i zvanično ušao kineski partner, spreman na dokapitalizaciju lučkih kapaciteta, te obnovu jednog kraka Ličke, ali i Unske pruge.
„Dnevno imamo upite za terete koje, nažalost, ne možemo organizirati, tako da smo zainteresirani da se ova pruga što prije obnovi“, kaže Nikola Dragičević, direktor Luke Zadar.
Stoga su u Udruženju luka Hrvatske s Ministarstvom pomorstva, prometa i veza RH organizirali intenzivnije pregovore oko obnove hrvatskoga dijela Unske pruge. Obnova oštećene dionice Unske pruge, kaže Dragičevič, nije upitna.
„To je nama jedan od sudbinskih pravaca od kojeg očekujemo značajniji promet, te ostvarenje određenih financijskih efekata“, kaže Dragičević.
Pruga koja vodi u samu luku je u katastrofalnom stanju i zahtjeva hitnu obnovu s kojom će se paralelno ulagati i u Unsku prugu. I u Hrvatskoj gospodarskoj komori Unsku prugu smatraju iznimno važnom za privredu srednje Dalmacije, rekla nam je u telefonskom razgovoru Mirjana Čagalj, potpredsjednica HGK za promet.
ŽFBiH podržavaju svaku inicijativu za revitalizaciju Unske pruge, pa tako i izradu studije izvodljivosti za odabir optimalnih varijanti modernizacije dalmatinskih željezničkih pruga. Međutim, ŽFBiH, kao i luke Zadar, Šibenik i Split, traže da se odmah počne sa aktivnostima za uspostavljanje barem teretnog saobraćaja na dionici Martinbrod – Knin, koju su Hrvatske željeznice jednostrano zatvorile za saobraćaj 2010. godine.
Posljednji put, 2011. godine, zajedničkim obilaskom cijele trase ustanovljeno je oštećenje na dionici dugoj 500 metara u blizini stanice Ličko Dugo Polje na teritoriji RH.
Osiguranjem prohodnosti i puštanjem u saobraćaj Unske pruge u cijeloj dužini lakše bi došli do neophodnih sredstava iz EU fondova za njenu potpunu obnovu i tehničko unapređenje.
rtvusk.ba