Homologacija, certifikacija, tehnički pregledi vozila, nadzor nad tehničkim pregledom, ATP certifikat, nadzor nad baždarenjem tahografa i obuka vozača za prijevoz u međunarodnom transportu samo su djelić ogromnog poslovnog “kolača” iz sektora saobraćaja koji se godinama uredno dijeli, često i bez tendera.
Ko je nadležan za koju oblast često je predmet sporenja, a sudski sporovi, izuzimanje dokumentacije od policijskih agencija i optužbe su uobičajena pojava. “Ljepota” ovog poslovnog sektora je u tome da je vrijedan nekoliko desetaka miliona KM, da država određuje ko se čime može baviti, te da je naplata 100-postotna. Ukoliko tome pridodamo da sektor bilježi “rast” kroz povećanje pojedinih taksi, onda je jasna atraktivnost bavljenja ovim biznisom.
Nadzor nad tehničkim pregledom
Prvi dio “kolača” koji je raspodijeljen tiče se nadzora nad tehničkim pregledom vozila. Dozvolu za bavljenje ovim poslom daje Federalno ministarstvo prometa i komunikacija kojem je na čelu HDZ-ovac Denis Lasić.
Trenutno dozvolu za bavljenje nadzorom nad tehničkim pregledom u FBiH vozila imaju firme Institut za privredni inžinjering Zenica, Mervik i Centar Motor Široki Brijeg.
Naknada koju primaju je vrijedna 8 posto od cijene tehničkog pregleda koja može varirati od 60,66 KM do 105 KM. U FBiH se godišnje obavi oko 650.000 pregleda, što sa okvirno prosječnom naknadom od 5 KM daje zaradu od 3,25 miliona KM. Ovaj novac je tokom 2017. ravnomjerno raspoređen između ovih kompanija.
Tome treba pridodati i naknadu za eko test koja iznosi 22,32 ili 36 KM, ovisno o motoru vozila. Ukoliko uzmemo da je na oko 650.000 vozila u FBiH u 2017. plaćeno u prosjeku 30 KM za eko test, dolazi se do cifre od 19,5 miliona KM. Nadzor nad eko testom provodi Centar Motor Široki Brijeg kojem pripada 8 posto naknade zbog obavljanja poslova nadzora nad ovom oblašću. Drugim riječima, ova firma je inkasirala 1,56 miliona KM na osnovu naknade za eko test koja je donešena nezakonito, a što je priznao i sam ministar Lasić kada je potvrdio da je potrebno donijeti pravilnik o ovim cijenama na državnom nivou.
Certifikacija i homologacija
Sa 1. januarom 2011. godine u BiH se dopušta uvoz vozila starijih od sedam godina, pri čemu se uvodi i sistem homologacije kojim se potvrđuju tehničke karakteristike vozila. Prilikom homologacije se ispituju uređaji bitni za sigurnost vozila, kao i uređaji od kojih zavisi ekološki kvalitet vozila. Ovisno od kategorije vozila, cijena homologacije se može kretati i do 257 KM koliko iznosi naknada za poslove pojedinačne homologacije putničkog motornog vozila koji se uvozi iz inostranstva.
Tehnički servis koji obavi homologaciju zadržava 60 KM, 20 KM pripada državi za izdavanje potvrde, 58,50 KM pripada ovlaštenom zastupniku pojedine marke automobila za izdavanje potvrde proizvođača, a ostatak konzorciju u iznosu od 118,50 KM po vozilu.
Konzorcij čine firma Centar Motor Široki Brijeg koja obavlja poslove pojedinačne homologacije, firma Institut za saobraćaj i komunikacije Sarajevo koja vrši poslove tipske homologacije kao i EIB Banja Luka koja vrši certifikaciju. Sve ove vrste homologacije se naplaćuju po važećim tarifama, a u BiH se godišnje uveze oko 80.000 vozila što znači da se radi o velikom biznisu.
ATP Certifikat, tahograf i tenderi
Jedan od certifikata bitnih za privredike je i takozvani ATP certifikat kojim se odobrava prijevoz lahko kvarljive robe. Certifikat izdaje samo Centar Motor Široki Brijeg, i cijena jednog certifikata je oko 400 KM po vozilu.
S obzirom na to da svaki kamion ima i tahograf, nadzor nad sistemom baždarenja tahografa radi firma Mervik. Plaća se naknada od 5 KM plus PDV dok obuku i certificiranje uposlenih radi Agram d.d. Zagreb. Istovremeno, sve obuke vozača za prevoz u međunarodnom transportu radi Centar Motor Široki Brijeg.
Homologacija, osposobljavanje vozača u Širokom Brijegu i sudske istrage su vrh ledenog brijega spornih radnji koje se dešavaju u ovom sektoru, a o kojima je Faktor izvještavao. Tako je naprimjer sporan bio, ali i ostao, Javni konkurs za odabir organizacije za obavljanje administrativnih poslova u oblasti homologacije vozila, dijelova, uređaja i opreme.
Na ovaj tender javili su IPI Institut iz Zenice sa konzorcijem, te Automotive center iz Sarajeva. Iako je Automotive center imao više bodove, komisija Ministarstva prometa i komunikacija BiH je izabrala konzorcij. Nakon što je konzorcij protivzakonito počeo sa radom, iz njega je izbačen IPI Institut. Automotive center se žalio na sudu i čitav slučaj je dobio interesantan sudski epilog.
Faktor je izvještavao i o osposobljavanju upravitelja prijevoza i vozača koji se vrše u Centru za obrazovanje u Širokom Brijegu.
Dobijanje potvrde od ovog centra čiji je puni naziv “Srednja strukovna škola s pravom javnosti Centar za obrazovanje Široki Brijeg” uvjet je da bi Ministarstvo vozačima i prijevoznicima izdalo licencu za obavljanje međunarodnog i međuentitetskog cestovnog prijevoza putnika ili tereta. Drugim riječima, bez odlaska u Široki Brijeg i plaćanja iznosa od 500 do 700 KM po vozaču, prijevoznici neće moći obavljati svoj posao i bankrotirat će.
Iako iz Ministarstva tvrde da je sve zakonito i u izjavi za Faktor ističu da su se na konkurs 2011. mogle javiti sve zainteresirane strane, istina je mnogo složenija.
Izvor: Faktor