Hasan Velić iz Sanskoga Mosta, koji već puna tri desetljeća živi i radi u Švicarskoj, strastveni je zaljubljenik u legendarne “bube”, automobile koji imaju kultni status i neodvojivi su dio povijesti svjetskoga automobilizma.
Velić kaže kako danas posjeduje pet primjeraka ovih vozila, od kojih su četiri proizvedena u Volkswagenovim tvornicama u Njemačkoj, dok jedna potječe iz dalekog Meksika, piše Večernji list BiH.
Zaljubljen u “folcike”
“U ‘folcike’ sam zaljubljen još od djetinjstva jer je moj otac imao taj automobil i u njemu sam naučio voziti. U to vrijeme on se bavio poljoprivredom i ‘bubom’ smo prevozili sve što se moglo prevesti, voće i povrće, a njome smo prevozili i ovce. Jednostavno, spustili bismo stražnje sjedalo i ukrcali ih unutra”, prisjeća se Velić.
Kaže kako je poslije završetka srednje medicinske škole i nekoliko godina rada u Domu zdravlja u Sanskome Mostu otišao na pečalbu u Švicarsku.
“Sad sam dio hirurškog tima u Bernu koji obavlja komplikovane operacione zahvate i moram reći kako dobro zarađujem. Osim toga, popravljam harmonike i klavire i to mi je dodatni izvor prihoda, a najveća moja strast su ‘bube'”, objašnjava ovaj neobični kolekcionar.
Kaže kako ga je ljubav prema ovim automobilima motivirala da ih kupuje ili nabavlja diljem Bosne i Hercegovine i radi se najčešće o dotrajalim vozilima koja se potom podvrgavaju postupku restauracije.
“To podrazumijeva reparaciju motora i restauraciju cjelokupne karoserije, koja se lakira. Originalne dijelove danas se može lako nabaviti i kupiti, kako rabljene tako i nove. ‘Folcikama’ vraćamo stari sjaj i udahnjujemo im novi život”, objašnjava Velić.
Dodaje kako tržišna vrijednost svake od njegovih restauriranih “buba” nije niža od 10.000 eura.
Ljubav prema ovim vozilima prenio je i na ostale članove obitelji, tako da svato od njih “duži” po jednu “bubu”.
Hasanov sin Armin kaže kako obožava voziti ovaj automobil i tvrdi kako djevojke mnogo više privlače lijepo uređeni stari automobili nego superluksuzna vozila.
Najprodavaniji model
“Jednostavno, to je kao neka magija. Premda posjedujem i jedan novi BMW, vožnja u “bubi” poseban je osjećaj”, kaže mlađi Velić.
Njegov otac kaže kako sa svojim ljubimcima često učestvuje na druženjima vlasnika oldtimera širom regije, a neizostavni je učesnik “bubijada”, kako se nazivaju druženja vlasnika legendarnih “folcika”.
Prema njegovim riječima, radi se o vrlo skupom sportu u koji se ulažu velika sredstva. Kako ističe, najstarija “buba” iz njegove kolekcije proizvedena je sad već daleke 1969. godine, a Velić kaže kako se po detaljima mogu prepoznati razlike među ovim automobilima, ovisno o godini i mjestu njihove proizvodnje.
Kaže kako je priča o ovim legendarnim automobilima manje-više poznata, da su se počeli proizvoditi u nacističkoj Njemačkoj u okviru projekta koji je svakom njemačkom domaćinstvu trebao osigurati motorizirani prijevoz.
Proizvodili su se u periodu od 1938. do 2003. godine te su postali jedan od najpoznatijih i najpopularnijih automobila svih vremena.
Kad je prije petnaest godina proizveden posljednji primjerak, “buba” je već bila najprodavaniji model nekog automobila u historiji, dostignula je kultni status te danas ima ogroman broj ljubitelja diljem svijeta udruženih u brojne klubove.