Zbog blizine i povoljnih cijena proizvoda široke potrošnje te različitih usluga, trgovačke centre u pograničnom području Unsko-sanske županije, poglavito u Bihaću, već godinama, osobito vikendom i praznicima, posjećuju brojni građani RH iz gradova i općina uz granicu s BiH te kupuju sve što im je potrebno, piše Večernji list BiH.
Gostoprimstvo i ljubaznost
Na taj način se u posljednje vrijeme razvija tzv. šoping-turizam, jača domaća ekonomija i povećava izvoz, smatraju u Ministarstvu gospodarstva USŽ-a. Među brojnim građanima iz pograničnih gradova i općina Republike Hrvatske, pa čak i udaljenijih, koji vikendom i praznicima dolaze u Bihać u šoping u trgovačke centre Fis i Bingo je i Nedjeljka Šašić iz Rijeke koju smo u kupnji zatekli sa suprugom. – Ovdje smo usput jer su nam u servisu ugradili plin u automobil. Iskoristimo prigodu pa nešto i kupimo jer su cijene tu znatno niže i puno je toga povoljnije. I usluga je kvalitetna. Jako mi se sviđa gostoprimstvo ljudi jer su dobri i ljubazni – kaže Nedjeljka Šašić iz Rijeke koja u Bihać dođe jedanput godišnje. Dodaje kako kad god dođe u Bihać obvezno pojede ćevape.
– Najčešće kupujem prehrambene i odjevne artikle. Što god nam zatreba. Dolazimo popravljati automobile tu, pa čak i kod frizera. Koristimo i pravo povrata poreza na dodanu vrijednost. Često dolazim u Bihać radi rekreacije i odmora, a i rođena sam Bišćanka – kaže Valentina. I Zoran Dubajić iz Srba u Lici često posjećuje Bihać. – Dolazim zubaru, a usput i kupimo neke od osnovnih namirnica. Neke su jeftinije nego kod nas. Koliko je dopušteno za prenijeti preko granice, toliko kupimo – kaže Zoran. Uz domaće, mnogo je i stalnih kupaca iz RH, osobito s područja Gospića, Korenice, Siska, Plitvica, pa čak i Karlovca.
Povećanje prometa
– To su naši svakodnevni kupci, ali su njihovi dolasci dakako intenzivniji u dane vikenda te za vrijeme blagdana. Svaki neradni dan u RH mi osjetimo u smislu povećanja prometa i broja kupaca. Kod nas kupuju sve što je u ponudi. Naravno, koriste pravo povrata poreza te na taj način ostvaruju uštede. Ipak, najviše ih zanimaju namještaj te kućni tekstil jer smo mi u tim asortimanima konkurentniji u odnosu na njihove ponuđače. Osim povoljnih cijena i mogućnosti povrata poreza, dodatna pogodnost za njih dakako je i naš prijevoz kupljene robe na kućnu adresu koji je do 50 km besplatan pa tako pokriva gotovo kompletno ovo područje – kaže Dražena Laštro, marketing-menadžerica tvrtke Fis Vitez. Tatjana Paunoski, rukovoditeljica Službe marketinga tvrtke Bingo Tuzla, kaže kako sam pokazatelj da je u proteklih devet mjeseci podneseno više od 600 zahtjeva za povrat PDV-a govori mnogo.
Vikendima je posjećenost iz inozemstva povećana, poglavito iz susjedne Republike Hrvatske. Iz Ministarstva gospodarstva USŽ-a kažu kako se privlačenjem kupaca iz rubnih područja RH u ovdašnje trgovačke centre razvija tzv. šoping-turizam. – Komparativne prednosti za BiH su dolazak ljudi koji su dobri platiše i kupci, koji troše ovdje novac. Mi na izvjestan način povećavamo svoj izvoz, rješavamo pitanje raznih potrebnih dozvola za izvoz raznih roba tako da to možemo uraditi kroz trgovačku i turističku uslugu te uslugu maloga obrta ili maloga gospodarstva – kaže Anto Marjanović, šef Odjela trgovine, turizma, ugostiteljstva, prometa i veza u Ministarstvu gospodarstva Unsko-sanske županije.