Željeznice Republike Srpske (RS) su treći kvartal ove godine završile sa novim finansijskim minusom, od oko 7,7 miliona KM, čime je akumulirani gubitak ovog javnog preduzeća povećan na 91,6 miliona KM.
U finansijskom izvještaju, objavljenom na Banjalučkoj berzi, navedneo je da je broj radnika u posmatranom periodu bio 3.055.
Entitetska vlada je u Prednacrtu ekonomskih reformi u 2018. godini podržala projekt restrukturiranja ovog strateškog privrednog društva, u čemu bi podršku trebalo da pruži Svjetska banka.
Priznaju da Željeznice RS-a već godinama posluju sa gubitkom te da finansijska dubioza, kao i kašnjenje u izmirenju poslovnih obaveza, u velikoj mjeri prijete stečaju tog preduzeća.
“Gubitak i loša finansijska situacija su prouzrokovani visokim poslovnim rashodima, u kojima dominantno učešće uzimaju rashodi za bruto zarade i naknade zaposlenim”, naveli su iz Vlada RS-a.
Kroz analizu stanja u Željeznicama RS-a, koju je uradila Svjetska banka tokom 2016. godine, utvrđeno je da Željeznice RS imaju 1.000 zaposlenih viška i da bi se optimalna produktivnost postigla smanjenjem broja radika.
Željeznice imaju oko 21 posto manjinskih akcionara, te, kako tvrde iz Vlade, RS se nije mogla zadužiti za ulaganje u obnovu i modernizaciju željezničke infrastrukture, zbog čega su u kreditna zaduženja morale ići Željeznice, iako nisu sposobne da same redovno servisiraju navedene dugove.
Da bi se riješili navedeni problemi i Željeznice dovele u stanje finansijske održivosti i operativne efikasnost,i potrebno je, naglašavaju, iz kredita Svjetske banke izmiriti nagomilane obaveze po osnovu neisplaćenih naknada toplog obroka, prijevoza i regresa prema svim zaposlenima, izmiriti obaveze prema Poreskoj upravi za poreze i doprinose, izvršiti konverziju potraživanja, koja RS ima od Željeznica RS po osnovu servisiranja ino duga u njihovo ime, u kapital, čime bi se izvršilo saniranje tih obaveza; te smanjiti broj zaposlenih za 1.000 (500 do kraja 2017. i još 500 do okončanja projekta 2021.).
U Vladi su stava da treba izvršiti i računovodstveno razdvajanje infrastrukture i operacija na dvije odvojene organizacione jedinice, a nakon izvršene konverzije potraživanja u kapital RS bi postala 100 postotni vlasnik Željeznica RS.