Prije gotovo dva mjeseca na snagu je stupio novi Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o osnovama sigurnosti prometa na putevima u Bosni i Hercegovini.
Ono što je novina kada je u pitanju novi zakon je to da su kazne mnogo rigoroznije, te da će se nesavjesni vozači mnogo drastičnije kažnjavati u slučaju kršenja zakona. Ipak, pitanje je koliko će se time promijeniti veoma loše stanje u bh. saobraćaju, te koliko će se visočijim kaznama doprinijeti da nam ulice budu mnogo sigurnije.
Podsjećanja radi, najznačajnije izmjene ovog zakona ogledaju se u sljedećem:
– Korištenje mobilnog telefona ili drugih audio i video uređaja = 100 – 300 KM
– Korištenje mobilnog telefona i nošenje slušalica na oba uha = 40 KM
– Nevezanje sigurnosnog pojasa za vozača i sve putnike u vozilu = 100 – 300 KM
– Prijevoz djeteta mlađeg od 12 godina na prednjem sjedalu = 400 – 1.000 KM
Prekoračenje brzine:
– Preko 30 km/h = 400 – 1.000 KM
– Od 20 – 30 km/h = 100 – 300 KM
– Od 10 – 20 km/h = 50 KM
Vožnja pod utjecajem alkohola:
– Preko 1,5 g/kg = 400 – 1000 KM
– Preko 0,8 – 1,5 g/kg = 100 – 300 KM
– Preko 0,3 – 0,8 g/kg = 50 – 250 KM
– Do 0,3 g/kg = 50 KM
– Ako vozač odbije podvrgnuti se testiranju na alkohol ili drogu = 400 – 1.000 KM
– Vožnja bez položenog vozačkog ispita = 400 – 1.000 KM
– Vožnja neregistriranog vozila = 400 – 1.000 KM
– Naglo pokretanje vozila iz mjesta uz buku i škripu = 50 – 250 KM
Ministarstvu unutrašnjih poslova KS smo poslali dopis sa pitanjima koliko je do sada naplaćeno kazni na osnovu pravila novog zakona, te zbog čega su te kazne najčešće naplaćivane. Također smo upitali da li se generalno smanjio broj saobraćajnih nesreća i prekršaja nakon donošenja novog zakona. Odgovore od MUP-a KS ćemo naknadno objaviti na našem portalu.
Danas je za Source.ba portal po ovom pitanju govorio sudski vještak saobraćajne struke, Ševal Kovačević.
“Ne bi se sada moglo kazati da se baš ništa nije promijenilo. Savjesni vozači se ustezaju od ofanzivne vožnje i to se vidi. I dalje ostaje to da su još uvijek na snazi pojedine grupe vozača koje su i do sada kršile propise. Realno nije očekivati da se promijeni kultura, navike i vještine tih nekih mladih ljudi koji nemaju drugog posla nego da iskaljuju adrenalin na motornim vozilima 24 sata. Oni koji vrše nadzor nad saobraćajem, dakle mislim na MUP KS, moraju biti vidni na putevima, ali moraju da donesu i neke nove metode, da se zanemare ta neka ustaljena radarska mjesta. Potrebno je uvesti upotrebe radara u vozilima, upotreba kamera na vozilima i slično da bi se nešto promijenilo i da bi se dao rezultat”, kaže za Source.ba portal Ševal Kovačević.
Naš sagovornik kaže da u svemu ključnu ulogi igra i odgoj u porodici, te da se mladim ljudima moraju uvesti neka pravila u samoj porodici.
“Kada se mladom čovjeku održi lekcija i kaže da ako dođe prva prijava od policije zbog vožnje, da ključeva od auta nema 60 dana, onda će stvari biti drugačije. Svako u porodici to mora da radi. Većina tog krema-društva je mladim ljudima kupila bijesna auta, te ih je ostavila na slobodnu volju. Ja sam imao konkretne slučajeve u zadnjih par godina da su ta inteligentna djeca danas na nekim mjestima na kojima ne bi trebali biti. Ta nebriga u porodici šta dijete radi je igrala važnu ulogu u tome. Onaj ko neće da sluša, slijedi mu kazna i to je to”, kaže Kovačević.
U posljednje vrijeme se sve više priča o tome da je novi zakon stigao samo kako bi se na najlakši način preko vozača punio državni budžet.
“Da bi neko napunio budžet mora se raditi na terenu i policija mora da bude na svakom mjestu. Kada vidite policajca, onda pribjegavate defanzivnoj vožnji i izbjegavate prekršaj. Jedino se lako može ubirati novac preko kamera. Ako krenete od Sarajeva prema Bihaću na par mjesta će vas pratiti te kamere. U prvom planu mora da bude bezbjednost u saobraćaju. U zadnjih 15 godina imamo preko 5.000 poginulih i preko 90.000 ranjenih na putevima. Ne možemo stoga reći da se samo puni budžet, pogledajte ove brojke koje su poražavajuće. Pogledajte samo koliko je ljudi stradalo na ulicama”, rekao je na kraju razgovora za naš portal Ševal Kovačević.
/source.ba