Izmjene Zakona o akcizama BiH stupaju na snagu 1. februara, a sa njima i veće akcize i putarine te takse na naftne derivate.
Građane najviše zanima da li će i u kojoj mjeri doći do poskupljenja maloprodajnih cijena goriva na benzinskim pumpama širom BiH. Tim povodom kontaktirali smo Udruženje prometnika naftnih derivata u FBiH iz kojeg ističu da će “stupanjem na snagu Zakona u praktičnom smislu značiti da će od tog dana UIO naplaćivati akcize i putarine na svaki litar prometovanog derivata, uključujući LPG i biogoriva”.
Odricanje od profita
– S obzirom na to da konačnu, odnosno maloprodajnu cijenu goriva čine između ostalog sve fiskalne i parafiskalne obaveze, sasvim je jasno da će i akcize, odnosno putarine činiti sastavni dio maloprodajne cijene derivata, u obimu iznosa akciza i taksi + PDV. Da li će neke od kompanija odreći dijela ne tako velike marže, ovisi od poslovne politike pojedinih kompanija. Ono što sigurno pretpostavljamo to je da će doći do znatnog povećanja maloprodajnih cijena – kazali su nam u Udruženju.
Navode da će “uvođenje akciza i taksi otežati poslovanje svih prometnika naftnih derivata”.
– Razlozi su sljedeći. Za osiguranje jednake količine naftnih derivata koja je potrebna našem tržištu, morat će se osigurati puno više novčanih sredstava, iz postojećih ili kreditnih sredstava što će dodatno usložiti poslovanje tih kompanija. Također je za pretpostaviti da će zbog povećanih cijena i troškova života doći do smanjenja potrošnje naftnih derivata – ističu iz Udruženja.
Navode i da se ne mogu složiti sa tvrdnjama da je trenutna cijena goriva u BiH među najnižim u Evropi te da u kombinaciji sa niskim cijenama nafte i goriva na svjetskom tržištu ovo predstavlja idealan trenutak za povećanje akciza.
– Ne bismo se mogli sa ovim složiti jer iznos poreznih davanja u ovako formiranoj cijeni iznosit će 60 posto od maloprodajne cijene. Oscilacije na svjetskom tržištu su reda veličine do 2-3 feninga, a iznos takse puno veći. Činjenica je da ćemo se po cijenama približiti zemljama u okruženju, ali u komparaciji sa prosječnim plaćama građana, trebalo bi posmatrati ovo povećanje cijena – poručuju iz Udruženja.
Više o prihodima naftaša u BiH pročitajte u članku “Bh. naftaši zadovoljno trljaju ruke: Raste prodaja goriva, velika četvorka i dalje vlada”.
Stav udruženja iz RS-a
Ranije su se oglasili i naftaši iz entiteta RS. Sekretar Grupacije za promet naftom i naftnim derivatima u Privrednoj komori RS-a Zoran Berak za EuroBlic je potvrdio da će distributeri od 1. febrauara biti prinuđeni da povise cijenu dizelskih i benzinskih goriva za 0,15 KM po litri plus porez na dodatu vrijednost, što iznosi zajedno 0,18 KM.
– Napominjemo da navedeno povećanje ide isključivo u državnu kasu, te da će distributeri imati samo štetu od povećanja cijena zbog očekivanog pada prometa – tvrdi Berak.
– Svugde u svijetu stimuliše se upotreba biorazgradivih goriva kako bi se smanjila upotreba goriva koja zagađuju okolinu, dok se kod nas uvode novi nameti na tečni naftni gas čime se direktno destimulira upotreba ovog energenta – ističe Berak.
Berak napominje da je ovim zakonom predviđena i obaveza predaje popisnih lista zaliha na naftu i naftne derivate, koju su distributeri dužni da predaju i da u roku od 10 dana uplate i nove namete na već postojeće zalihe nafte i naftnih derivata.
– Plenum Grupacije za promet naftom i naftnim derivatima je na nekoliko posljednjih sjednica razmatrao najavljeno povećanje izdvajanja za takse za autoputeve i ostale puteve u Zakonu o akcizama BiH. U nekoliko navrata izrazili smo protivljenje uvođenju taksi. Međutim, distributeri nafte i naftnih derivata reagovat će u skladu sa izmjenama – dodaje Berak.
Izvor: Faktor