Profesor na Ekonomskom fakultetu Univerziteta u Sarajevu Muris Čičić izjavio je Srni da blago povećanje cijena goriva u BiH nije posljedica usvojenih akciza na gorivo, već rasta cijene barela nafte na svjetskom tržištu, napominjući da BiH i dalje ima najnižu cijenu goriva u Evropi.
“Cijena nafte je u posljednjih nekoliko mjeseci porasla na svjetskom tržištu i to nekoliko puta i dosegla je cijenu od 80 dolara po barelu, a direktna je posljedica da je i kod nas gorivo poskupilo tri, četiri puta. Međutim, BiH i dalje ima najjeftinije gorivo u Evropi”, istakao je ovaj ekonomski stručnjak.
Na pitanje kako komentariše proteste građana i blokade saobraćajnica zbog povećanja cijene goriva, Čičić je rekao da ekonomski i logički ne razumije u čemu je stvar i napomenuo da se na svjetskom tržištu mijenjaju cijene komoditi, berzanskih roba u koju spada i nafta i one stalno idu gore-dole.
“Neko je građane ‘podigao’, ali to je u okviru svih ovih akcija, raznih lažnih vijesti, društvenih mreža gdje svako može da održava haos i zagrijanu situaciju”, smatra Čičić.
On je podsjetio da je do prošle godine i šećer poskupio dvostruko i da niko nije dizao bune i upitao da li se vlasnici automobila koji protestuju solidarišu sa njemačkim vlasnicima automobila gdje je najskuplja cijena goriva.
“To što su cijene najniže u Evropi je dobro i to bi trebalo sačuvati. Vidim da se sa ovih protesta traži intervencija države. Kada je država intervenisala u cijene goriva ili bilo čega onda je toga nestajalo ili su još više rasle”, upozorio je Čičić.
On je poručio da država ne smije da određuje, limitira ili se “petlja” u cijenu, već da se to radi na tržištu.
“Kada je država intervenisala zadnji put, 1983. godine, imali smo redove automobila, pa smo čekali benzin čitav dan, pa imali par, nepar. To je centralno-planski način određivanja cijena. Ne smije se država petljati”, ponovio je Čičić.
On smatra da će cijena nafte pasti na svjetskom tržištu, pa će onda pasti i cijena goriva u BiH.
Na pitanje kako komentariše izjavu ministra vanjske trgovine i ekonomskih odnosa BiH Mirka Šarovića da previsoke cijene goriva nisu iznenađenje, jer je to nakon povećana akciza bilo očekivano, te da jedino entitetske vlade mogu uticati na smanjenje cijene goriva, Čičić je odgovorio da “političari moraju nešto reći da bi zadovoljili narod, jer idu izbori i oni govore ono što narod voli da čuje”.
On je napomenuo da akcize imaju svoju namjenu, jer pune dio budžeta, ali nisu glavni uzrok povećanja.
“Glavno povećanje je što je porasla cijena barela nafte na svjetskom tržištu i na to može uticati samo Saudijska Arabija, Rusija, SAD, kao najveći proizvođači nafte”, pojasnio je ovaj ekonomski stručnjak.
On kaže da će se možda dogoditi da vlade smanje cijenu goriva za nekoliko feninga, da se pokažu kao zaštitnici građana. “Ali, građani treba da shvate da im je bolje da im se država ne petlja u cijene”, ponovio je Čičić.
On smatra da se ovdje ne radi o siromašnim kategorijama stanovništva, jer te kategorije kojih ima između 20 i 30 posto u BiH, ne voze automobile.
“Mislim da vlasnici automobila mogu podnijeti ovo malo povećanje cijena”, rekao je on.
Ako bi došlo do “divljanja cijena” na svjetskom tržištu, upozorio je Čičić, onda bi to postala globalna kriza i onda bi svi otišli u recesiju.
“Ipak, mislim da do toga neće doći”, zaključio je profesor Ekonomskog fakulteta u Sarajevu.