U Bosni i Hercegovini halal sertifikat trenutno posjeduje 87 kompanija. Od toga 78 je proizvođača hrane, a devet su hoteli i restorani.
Među njima mnoga su poznata imena.
Proizvodi s ovim sertifikatom sve su zastupljeniji na bh. tržištu s prosječnom stopom rasta do 20 odsto. Halal proizvoda sve više ima i na stranim halal tržištima, koja su najbrže rastuća u svijetu, a prema riječima Amira Sakića, direktora Agencije za sertifikovanje halal kvaliteta u BiH sa sjedištem u Tuzli, ukupna potražnja za halal proizvodima u svijetu premašuje trenutnu ponudu.
“Imajući to u vidu, jasno je da naše kompanije i te kako mogu profitirati ako se odluče za utrku na halal tržištu. Istina, to kao preduvjet zahtijeva jasne i stroge kriterijume, te maksimalnu ozbiljnost u poslovanju prije izlaska na strana halal tržišta”, rekao je Sakić.
Istakao je da kompanije koje u BiH imaju halal sertifikat na tržište plasiraju veliki broj proizvoda.
“Više od 80 odsto proizvoda je obilježeno znakom halal kvalitete. Ukupno 28 kompanija su proizvođači mesa i mesnih prerađevina. One su vodeće po broju zaposlenih i ostvaruju više od pola ukupnih prihoda halal industrije”, kazao je Sakić, dodajući da, prema podacima s kraja 2016. godine, halal sertifikovane kompanije u sektoru proizvodnje hrane u BiH imaju više od 8.000 zaposlenih, te da je bh. tržište najuređenije halal tržište u regionu.
“U prethodnom periodu zabilježena je prosječna godišnja stopa povećanja broja tih kompanija i proizvoda od 17 do 20 odsto. Od početka ove godine 17 novih kompanija je uspješno okončalo implementaciju zahtjeva halal standarda”, kaže Sakić.
Napomenuo je da rast povjerenja i potražnje za ovim proizvodima na domaćem tržištu dodatno podupire povećanje broja turista iz zemalja Zaliva i Turske, koji su konzumenti halala, te je potrebno obezbijediti uslove da im ti proizvodi ostanu dostupni dok su u BiH.
Osim iz sektora proizvodnje hrane, halal sertifikovane kompanije u BiH su iz sektora kozmetičkih i farmaceutskih proizvoda, turizma i ugostiteljstva, logistike, proizvodnje sredstava za ličnu higijenu, pomoćnih sredstava za proizvodnju, hrane za životinje i drugih.
Od početka ove godine cjelokupan proizvodni asortiman sarajevskog “Klasa” je u skladu sa zahtjevima halal standarda. Irmela Cero, menadžer marketinga i odnosa s javnošću kompanije “Klas”, kaže da ova kompanija halal sertifikat posjeduje od 2007. godine.
“Halal tržište je najbrže rastuće tržište u svijetu, a halal certifikat je sve značajniji ne samo na domaćem, već i na izvoznim tržištima. Proizvode izvozimo u 24 zemlje svijeta na četiri kontinenta”, rekla je Cero.
Ona je istakla da ovaj sertifikat nije pitanje samo vjere i prehrambenih navika muslimanskog stanovništva, nego je u pitanju i zdrava prehrana.
“Osim što ne sadrži komponente svinjskog porijekla i alkohol, halal znači da u proizvodu nema sastojaka štetnih za ljudsko zdravlje”, rekla je Cero.
Vlado Sandić, marketing menadžer u kompaniji “Mlijekoprodukt” Kozarska Dubica, kaže da halal seritifikat posjeduju od 2014. godine, te da se on uglavnom pozitivno odrazio na njihovo poslovanje, posebno na bh. tržištu.
“Istražujući tržište i potrošače, shvatili smo da na domaćem tržištu dio potrošača konzumira proizvode s halalom, te smo osluškujući tržište shvatili da bi nam to donijelo određene benefite”, rekao je Sandić.
Zoran Pavlović, ekonomski analitičar, kaže da je pojedinim kupcima važno da li proizvod ima određene sertifikate i da li zadovoljava njegove standarde, te da se to odnosi na bogatije kupce, jer onima siromašnijima je važno da budu siti.
“Za tržište koje se širi u domenu određene vrste robe, kao što je halal, prednost je da proizvođači trend prepoznaju na vrijeme i da mu se prilagode. Koliko su spremni da poštuju te standarde, toliko će imati i uključivanja u trendove povećanja i plasmana te vrste robe”, rekao je Pavlović.
Šta je halal?
Halal standard čini set pravila i smjernica za proizvodnju i pripremu hrane u skladu s islamskim vjerskim običajima. Najveći broj zahtjeva halal standarda su identični sa HACCP sistemom i ISO 9001 standardom.
Halal je primjenjiv na različite vrste proizvoda i usluga, a najčešće se primjenjuje u prehrambenoj i farmaceutskoj industriji, kao i proizvodnji kozmetike. Zahtjevi koje halal stavlja pred proizvođače su najstriktniji kada je u pitanju mesna industrija. Da bi meso bilo halal, klanje dozvoljenih životinja mora biti u skladu sa sljedećim zahtjevima: životinja koja se kolje mora biti pažljivo tretirana, zdrava i živa, a osoba koja obavlja čin klanja mora biti psihički zdrava i osposobljena za tu aktivnost. Zabranjeno je da to radi osoba pod dejstvom alkohola, a takođe je zabranjeno da to radi neko ko nije musliman, hrišćanin ili Jevrejin, jer “samo oni znaju šta znači pomen božjeg imena prilikom klanja”.
POZNATE KOMPANIJE SA HALAL SERTIFIKATOM
* “Bimal” Brčko
* “Klas” Sarajevo
* “Meggle” Bihać
* “Mira” Prijedor
* “Mlijekoprodukt” Kozarska Dubica
* “Njam njam” Prnjavor
* “Perutnina Ptuj” Srbac i Breza
* “Sava Semberija” Bijeljina
* “Solana” Tuzla
* “Vispak” Visoko