Dedić: HDZ-u je očigledno draži SNSD od sopstvenih glasača, ne odustajemo od ANP-a

Na Općim izborima 2018. godine izabrani ste za zastupnika u Parlamentarnoj skupštini BiH. Nakon godinu državni parlament još uvijek nije počeo svoj rad. Šta je izvor blokade i može li se očekivati deblokada prije formiranja Vijeća ministara?

Zna se ko koči održavanje sjednica i da to nije SDA. Predsjedavajući Denis Zvizdić je već u nekoliko navrata pokušavao na sjednici kolegija “urazumiti” naše partnere i deblokirati državni parlament. Nažalost, zastupnici HDZ-a i SNSD-a ponašaju se još uvijek isključivo kao glasnogovornici svojih stranaka, a ne građana koji su ih izabrali na te pozicije. Rekao bih čak i da su njihovi birači postali njihovi taoci. Infrastrukturni projekti su na čekanju, jer su u državnom parlamentu zakočeni sporazumi vrijedni dvije milijarde KM. Migrantska kriza svakim danom eskalira, jer ni uprkos održanoj vanrednoj sjednici o toj temi nisu doneseni nikakvi konkretni zaključci. Problem odlagališta nuklearnog otpada na Trgovskoj gori nije tretiran sistemski, već je postao poligon za medijske performanse pojedinaca.

Apsolutno ne prihvatam objašnjenje HDZ-a i SNSD-a da treba prvo formirati Vijeće ministara pa tek onda može proraditi državni parlament. Vidite da na nivou Federacije BiH HDZ-u ne smeta što još nije formiran novi saziv Vlade FBiH i Parlament redovno održava sjednice. Riječ je, dakle, o čistom politikanstvu, pogotovo HDZ-a kojem je SNSD očigledno draži od sopstvenih glasača.

Kako biste ocijenili ponašanje HDZ-a i SNSD-a kada je riječ o formiranju Vijeća ministara BiH i Vlade Federacije BiH? Predsjednik HDZ-a Dragan Čović danas je najavio da će inicirati izmjene Izbornog zakona, što je jedan od uslova HDZ-a za formiranje Vlade FBiH, na drugoj strani predsjednik SNSD-a Milorad Dodik uslovljava formiranje Vijeća ministara BiH odustajanjem od ANP puta. Kada možemo očekivati formiranja vlade, i državne i federalne?

Kad govorimo o Izbornom zakonu, SDA itekako zagovara njegove izmjene. Izborni zakon mora biti prilagođen evropskim standardima, mora poštovati odluke evropskih sudova i preporuke evropskih institucija. HDZ u teoriji isto kao i mi zagovara evropske vrijednosti, međutim, istovremeno u pojedinim odredbama predlaže otvorenu diskriminaciju građana, što je nama apsolutno neprihvatljivo. Od HDZ-a očekujemo, dakle, samo da bude dosljedan, a ne orijentisan na svoje uskostranačke ciljeve.

Ista stvar važi i za ANP. SDA ne traži od SNSD-a ništa drugo osim da poštuje zakone ove zemlje, u ovom konkretnom slučaju Zakon o odbrani, zakon koji uostalom potpisuje istaknuti član ove stranke Nikola Špirić. Možda se Milorad Dodik malo “zaletio” u svojoj retorici, ali to je njegov problem. Ne smije od nas očekivati da ćemo mu pomagati da sakuplja političke poene kod svojih glasača, tako što ćemo se odreći takvih elementarnih stvari kao što je obavezujući zakon.
Opet moram ponoviti, SDA sasvim sigurno nije bila niti će ikad biti kočnica u procesu formiranja vlasti i stava smo da se i državna i federalna vlast mogu formirati istovremeno u veoma kratkom roku.

Da li je u SDA razgovarano o konkretnim imenima funkcionera koji će biti predloženi na funkcije u izvršnoj vlasti? Pored Bisere Turković, koja se spominje kao buduća ministrica vanjskih poslova BiH, da li su spominjana imena za potpredsjednika FBiH, zamjenike ministara u Vijeću ministara BiH, ministre u Vladi FBiH?

Mislim da smo dokazali da nam pozicije nisu prioritet, izražavajući spremnost da taj takozvani “bošnjački” dio podijelimo s našim partnerima iz SBB-a i DF-a. Uvjeren sam da imamo dovoljno kvalitetnog kadra da mjesta koja nam pripadnu popunimo vrlo brzo, no za sada još uvijek nismo donijeli konačne kadrovske odluke za većinu pozicija koje spominjete.

Kada je riječ o Vladi Federacije BiH, najviši organi SDA i predsjednik Bakir Izetbegović su u više navrata naglasili svoje zadovoljstvo radom premijera Fadila Novalića. I ja kao član ove vlade mogu potvrditi da je premijer Novalić uradio ogroman posao, započeo mnoge zahtjevne reforme, usaglasio je pri tome i drugi dio reformske agende i mislim da je to dobra polazna tačka za njegov drugi mandat.

Članovi Kongresa SDA ukazali su vam povjerenje i izabrali vas za potpredsjednika SDA. Predsjednik SDA Bakir Izetbegović ranije je u nekoliko navrata najavio reformisanje stranke. Prema vašem mišljenju, koje su to reforme nužne u SDA?

Kongres SDA i započete reforme su postali predmet brojnih analiza i mislim da je tu ponekad bilo previše ishitrenih kritika. Prije svega, nikakve se promjene ne mogu dogoditi preko noći. Kad smo u SDA odlučili, naprimjer, da pređemo od pretežno bošnjačke do bosanske stranke, bili smo svjesni da ovdje postoji određeni redoslijed. Stranku trebamo prije svega otvoriti na terenu, raditi na tome da imamo članove srpske i hrvatske nacionalnosti. Tek nakon što se promijeni nacionalna struktura članstva, tek onda možemo očekivati i promjenu strukture organa stranke. Ne znam zašto je javnost očekivala da će koraci biti obrnuti, da će se u Predsjedništvu SDA naći ljudi koji su u stranci od jučer samo zato što su Srbi ili Hrvati.

Šta se tiče otvaranja prema ženama i mladima, ja na primjeru svog kantona mogu dokazati da smo napravili bitne pomake. U Skupštini USK nismo dosad imali nijednu zastupnicu iz SDA, u ovom sazivu ih imamo tri. Prvi put imamo i jednu od ukupno 23 članice Glavnog odbora. Naš šef kluba zastupnika u Skupštini USK ima 27 godina. Mislim da je bitno naglasiti i da smo jedina stranka u Skupštini koja ima zastupnike iz svake općine, bez obzira na to da li se radilo o općinskoj organizaciji koja nam donosi 7 hiljada ili 800 glasova.

Još prije Kongresa SDA smo pristupili onome što je također bilo neophodno, a to je reevidencija članstva. Ima u SDA ljudi koji po 20 ili čak 30 godina imaju člansku karticu stranke i koji nikad ne izlaze pred narod da dobiju podršku, već godinama samo vežu kravate i zauzimaju pozicije. S druge strane, jedan od mojih prethodnika na mjestu predsjednika Kantonalnog odbora SDA USK danas s entuzijazmom vodi mjesni ogranak stranke. Upravo takvi ljudi nama trebaju, ljudi kojima nije bitno na kojoj su poziciji i “ima li tu mene”, već oni koji su prepoznali SDA kao vodeću probosansku snagu, a ne kao alat za ostvarivanje nekih ličnih koristi.

Dolazite iz Unsko-sanskog kantona (USK) gdje Stranka demokratske akcije (SDA), čiji ste član, ne participira u vlasti. Kako biste ocijenili rad trenutnog saziva Vlade USK, a i kompletne skupštinske većine?

USK se u posljednje dvije godine suočava s možda najvećim izazovom od rata, a to je migrantska kriza. Na njenom se primjeru najbolje vidi potpuno nesnalaženje vladajuće većine.

Sad se više niko i ne sjeća kako je ministar unutrašnjih poslova USK okupio autoprijevoznike da tobože pošalje migrante u Sarajevo. Priču o zatvaranju BIRA-e i Mirala slušamo već pola godine. Operativna grupa stalno nekome određuje neke rokove koje na kraju ni sama ne poštuje. Prvo se Vlada žalila na nedovoljnu pomoć Federacije BiH, a kad je zalaganjem naših zastupnika dobila četiri miliona iz Budžeta FBiH, onda ne zna iskoristiti taj novac. Prošle sedmice je kantonalni premijer jednog dana slao oštra pisma IOM-u, a dan nakon toga se fotografisao nasmijan sa šefom IOM-a, jer je dobio neku donaciju od ove organizacije. Ove spinove jednokratne upotrebe mogao bih nabrajati cijeli dan.

Mislim da su upravo oni doveli do toga da predstavnike kantonalnih vlasti više niko ne shvata ozbiljno. Na sličan način se Vlada USK ponaša u gotovo svakoj oblasti. Sve se radi stihijski, od slučaja do slučaja, samo da se “namiri” svakog zastupnika, jer većina ovisi o jednom glasu. Neshvatljivo je za mene što se na USK uopće ne razgovara o velikim projektima, poput zaobilaznica, brzih cesta, infrastrukture u NP Una. Sve se svelo na asfaltiranje lokalnih puteva u pojedinim mahalama. Uz svo uvažavanje prema stanovnicima ovog naselja, premijer Ružnić jednom sedmično obilazi radove na kružnom toku u Maloj Lisi – koji je uostalom finansiran s nivoa FBiH – a nijednom nije s resornim federalnim ministrom razgovarao o planu izgradnje brze ceste Velika Kladuša – Cazin – Bihać.

Zapravo, jedini fokus trenutne većine jeste kadroviranje i na tom su polju zaista zabilježili “zavidne” rezultate. Samo u Unsko-sanskim šumama je nedavno napravljena nova sistematizacija po kojoj će se otvoriti 30 novih radnih mjesta koja najčešće uopće nemaju veze s krugom djelovanja ovog preduzeća. U Direkciji za ceste USK se istim obrascem otvara više od 10 radnih mjesta i po toj novoj sistematizaciji ceste će nam graditi uglavnom pravnici.

Dok prosvjetne radnike proglašavaju tehnološkim viškom i tjeraju na cestu, istovremeno se zapošljavaju ljudi i u Ministarstvo obrazovanja USK i u Pedagoški zavod ovog kantona. Profili novozaposlenih su vrlo slični: članovi uže i šire porodice zastupnika većine, istaknuti strankaši. I to su zapravo jedini ljudi koji su od Vlade USK imali ikakvu korist.

klix

Related posts