Kako je milicija kažnjavala zbog nepoštivanja “par-nepar” u bivšoj državi

U bivšoj Jugoslaviji krajem sedamdeseti i početkom osamdesetih godina prošlog stoljeća uveden je par-nepar u saobraćaju ali ne zbog zagađenja zraka, već nestašice goriva. Istina u to vrijeme zagađenje zraka u Sarajevu bilo je mnogo veće nego sada, ali zbog toga se nije uvodio par-nepar.

Gorivo je u to vrijeme baš vrijedilo kao “crno zlato“. Vladala je nestašica zbog krize koju je uzrokovala stalna devalvacija dinara, ali i poskupljenja nafte na tržištu, a država nije mogla uvoziti dovoljno nafte za potrebe stanovništva.

Da bi se smanjili dugi redovi pred benzinskim pumpama, spriječili sve češći incidenti među građanima vlasti bivše Jugoslavije donijeli su odluku da uvedu par-nepar i 1979. godine uveden je zakon prema kojem su u određene dane mogli voziti samo vlasnici automobila s parnim, odnosno neparnim registarskim tablicama. Stoga je pravilo vožnje nazvano par – nepar.

Tokom prvih nekoliko sedmica od uvođenja ovog zakona vožnja je bila zabranjena automobilima s određenim registracijama vikendom i četvrtkom, a nakon nekoliko mjeseci uvedeno je i stalno pravilo da parnim datumima ne smiju voziti automobili s parnim registracijama i obrnuto.

Već prvi dan nastupili su brojni problemi – autobusi i tramvaji bili su prepuni, na stanicama čekalo se satima, a broj kašnjenja na posao u nekim je preduzećima narastao na 50 posto. Takav režim vožnje godinama je stvarao razne probleme.

Novčane kazne bile su drastične, a pri prekršaju se oduzimala i vozačka dozvola. Dobrostojećim Jugoslavenima zakon nije predstavljao problem, jer su oni imali po dva automobila sa parnim i neparnim brojevima na registarskim tablicama. Ljudi su se nakon nekog vremena morali privići, jer se zakon morao poštivati, a onda su se komšije počeli sami organizovati i tako je automobilima vršen zajednički prijevoz do posla, naravno sa odogovarajućim tablicama.

U Kantonu Sarajevo na cestama je 150.000 automobila. Gužve su već odavno nesnosne. Gradski saobraćaj sve slabije funkcioniše. Šta će se desiti u ponedjeljak kada građani krenu na posao gradskim prijevozom. Sigurno je da će biti mnogo kašnjenja na posao. Privrednici će zbog toga izgubiti mnogo novca, a penzioneri i đaci neće moći od gužve ući u tramvaj, autobus, kombi, ili trolejbus. Neko će i zaraditi, a to su taksisti na koje se ne odnosi ova odluka.

/faktor.ba

Related posts