Vozovi za nigdje: Kako izgleda željeznički saobraćaj u BiH

U Bilješci o politici željeznica BiH, koji je sačinila Svjetska banka, navodi se da je gustina putničkog prometa po mrežnom kilometru u oba entiteta manja od 2 procenta prosjeka u EU. 2014 su Željeznice FBiH prevezle u prosjeku 21. putnika po vozu, a Željeznice RS 14.

Broj se smanjuje iz godinu u godinu. Naša anketa pokazuje da je među mlađim generacijama sve manje onih koji se voze vozovima.

“Kad čujem zvuk lokomotive, sav se naježim”, kaže Omer Mujan, čovjek koji željezničku stanicu od rata gleda samo izvana.

“Za najljepše uspomene mene voz veže, ništa drugo. Meni je voz bio sve, ja sam sa vozom bio najrahatniji, svega dobroga vidio, narod se slagao. Nikad više tih uspomena neće biti. Nikada. I tog rahatluka i tog života. Danas je ovo sasvim drugo”, komentarisao je Omer Mujan.

A ovo je danas kontekst priče o željeznicama:

“Imaju pravo da štrajkuju; mislim da je važno da zajedno radimo. Vlada RS, zaposleni u željeznicama i sindikati željeznica, moramo raditi zajedno na restrukturiranju željeznica”, izjavio je Anton Kasipović, ministar pravde RS.

Već jedanaest radnika Željeznica RS u štrajku glađu. Željeznice po radniku dužne u prosjeku 10000 KM, po osnovu toplog obroka, prevoza i regresa iz ranijih godina.

Iz godine u godinu sve manje putničkih linija u željeznicama oba entiteta. Međunarodni saobraćaj – misaona imenica

Krajnja destinacija skupih Talgo vozova i dalje je samo Doboj. Od međunarodnih destinacija nema ništa. Prema tome, sasvim je očekivan odgovor mlađih generacija koje kažu da nikada u životu nisu sjele u voz.

“Ne – jer nisam imao prilike”.
“Ne, sad slabije idu vozovi. Išao sam u Mostaru. Sad nema u Mostar voz”.
“Ne, nisam, ali imala bih želju. Nisam imala priliku”.
“Ne. – A zašto? – Zato što sam uvijek sa autom išla”, kažu građani Sarajeva.

Stručnjak za željeznički saobraćaj Enes Čovrk smatra da je ključ u rukama javnog sektora.

“Činjenica je da još uvijek nemamo jasno definisanog fiskalnog, poreskog instrumenta, iz kojeg bi se jedna takva obaveza finansirala. To je suprotno cestovnoj infrastrukturi ili nekim drugim segmentima. Ukoliko se želi sprovoditi odgovarajuća strategija – u kontekstu širih efetaka – ušteda u udesima ili zagađenju okoline, onda je to nešto na šta vlada ili javni sektor mora posebno obratiti pažnju”, naglasio je Čovrk.

Sarajevo – Doboj. Kroz Visoko, Kakanj, Zenicu, Zavidoviće, Maglaj. Može se i od Banjaluke do Doboja, Novog Grada ili Dobrljina. No ako nazovete na broj telefona Željezničke stanice Doboj ponuđen online kažu da je nepostojeći broj.

Svjetska banka navodi – Željeznice RS su 2014. prevezle u prosjeku 14 putnika u vozu, Željeznice FBiH 21. Broj se smanjuje iz godine u godinu. Zvuk lokomotive za starije generacije ostaje najljepša uspomena, a za mlađe tek misaona imenica.- piše N1.