TAJNE ZUPČASTOG REMENA: Većina servisa preporučuje zamjenu između 60 i 120.000 kilometara, ili svakih 5 godina, no ukoliko pukne u motoru dolazi do…

Današnji motori za sinkronizaciju rada bregaste osovine i koljenastog vratila koriste lanac ili zupčasti remen, jako rijetko zupčanike. Motori sa zupčastim remenom najrizičnija su skupina, a unatoč nastojanjima da prijeđu na lanac, proizvođači se opet lagano vraćaju remenima. Naime, u brzim proizvodnim procesima teško je kontrolirati kvalitetu čelika i njegovo kaljenje i općenito obradu.

Opozivi zbog lanaca i njihovih natezača nisu nimalo rijetki, dok se remen nudi kao pouzdano i trajno rješenje, ali samo ako se redovno održava. Među novim automobilima pojavljuju se i oni s preporukom zamjene zupčastog remena tek na 300.000 km, što je zaista dug interval.

Sinkronizacija rada razvodnog mehanizma presudna je za pravilan rad motora. S obzirom da klipovi i ventili najčešće koriste isti prostor za svoj rad, važno je da remen pouzdano radi kako ti dijelovi nikada ne bi došli u kontakt. Ima motora s malim rizikom zbog duboko u glavi smještenih ventila i dugih komora izgaranja, ali takvi su rijetki.

Pukne li remen, klip u najboljem slučaju udara i savija ventil, a u najgorem lomi komad ventila koji zatim u svojem kaotičnom kretanju uništava meki aluminij glave motora, čela klipa, a može izbrazdati i cilindar i nakon prolaska kroz ispušne kanale uništiti turbokompresor. Dakle, remen treba mijenjati na vrijeme!

Zamjenu je najbolje vršiti kada dođe vrijeme propisano od strane proizvođača. Zupčasti remen uvijek ima natezač i barem jednu “rolicu” odnosno remenicu po kojoj klizi te njih nekoliko koje pokreće. U najvećem broju automobila zupčasti remen okreće crpku za vodu. S remenom se mijenjaju sve rolice i natezači, a osim njih preporuka je zamijeniti crpku za vodu. Naime, njezin ležaj važna je karika u radu razvodnog mehanizma, jer otkaže li hlađenje to je mali problem – motor se neće stići niti pregrijati, a već će biti uništen zbog preskakanja ili spadanja remena. Ako remen ne spadne, samo vas minute dijele od totalne štete.

Zamjena može trajati najmanje dva, ponekad i pet sati, pa čak i više ukoliko se vrši na većem motoru s V rasporedom cilindara. Naime, V motori imaju golemi remen (čak ponekad i dva) kojeg je potrebno provesti kroz sva potrebna mjesta. Kod zamjene remena presudno je motor “staviti u fazu”, odnosno postići savršenu sinkronizaciju svih dijelova.

U našem slučaju: četiri bregaste osovine, visokotlačna pumpa i koljenasto vratilo. Za držanje svih tih dijelova na mjestu koriste se posebni alati, odnosno klinovi koji sve dijelove blokiraju u željeni položaj kako bi se remen mogao sprovesti i nategnuti. Jasno, to je savršena prilika za servis dijelova koji se inače ne vide, provjeru radijalnih brtvi koje možda propuštaju ulje (tzv. semerinzi) i sve ostale sitnice koje čine motor.

Zamjena zupčastog remena čak niti na jednostavnijim motorima ne može biti posao za hobiste. U slučaju V motora ili onih s dvije bregaste i visokotlačnim pumpama (dizelaši), stvar je najbolje prepustiti stručnjacima. Kako zbog loše izmjene, krivo podešene faze i općenito delikatnosti posla može nastati totalna šteta na motoru, najbolje je da taj posao prepustiti ovlaštenom servisu, ili nekom specijaliziranom ili općem servisu u čiju ste reputaciju sigurni. Naime, nastane li totalna šteta, oni će stajati iza svojeg posla, ali će se i starati da se šteta popravi o njihovu trošku. Mnogi su od toga i osigurani, a oni koji nisu rizični su majstori.

Primjerice, majstori “ispod strehe”, “fušeri” ili kako ih već volite zvati, zamijenit će svijeni ventil, skrpati motor da radi i to je to. Ako za dvije godine imate štetu, neće vas se tobože sjetiti ili će vaše zahtjeve ignorirati. Upamtite: posao zamjene zupčastog remena je za profesionalce sa znanjem i reputacijom.

Kvaliteta zamjenskih dijelova ponekad je upitna. Kada kupujete dijelove, ili vam ih kupuje netko drugi, važno je da pazite i na kvalitetu. Svi vole reći koliko su malo platili veliki servis, ali nitko ne priča je li ugrađena kvalitetna vodena crpka ili osrednja. U svakom slučaju, priuštite si najbolje, potrošit ćete možda 20 posto više novca, ali ćete biti sigurni. Jasno, isluženi auti pred kraj karijere zahvalit će se i na običnoj kineskoj crpki za vodu i jeftinom friškom ulju Što je auto stariji, to je dobro i opsežno održavanje važnije za vas.

(Autozona/SB)

Related posts