Sjećanje na Ayrtona Sennu: Dan kada je otišao “Kišni čovjek”

Na današnji dan 1994. godine poginuo je najpopularniji vozač Formule 1 Brazilac Ayrton Senna nakon što je tokom trke u Imali, pri brzini od 200 kilometara na sat, udario bolidom u zaštitnu ogradu.

Senna je bio poznat i kao “Kišni čovjek”, jer je upravo na kiši ostvarivao najveće pobjede.

Pobijedio je u 41 trci, osvojio 65 pol-pozicija (prvih pozicija pred start) i ostvario 19 najboljih krugova.

Senna je 1988. godine potpisao ugovor sa McClarenom, a timski kolega mu je postao Alain Prost. Godinu je obilježilo veliko rivalstvo i mnogo incidenata između njih dvojice. Od ukupno 16 trka oni su osvojili 15, ali je šampion prvi put postao Senna.

Sljedeće 1989. godine rivalstvo je preraslo u pravi rat na stazi i van nje. Te godine šampion je postao Prost, poslije čuvenog incidenta na posljednjoj trci u Suzuki.

Prost je 1990. godine prešao u Ferrari, ali se rivalstvo nastavilo. I drugi put je na stazi Suzukau Japanu došlo do odluke o šampionu. Sudarili su se u prvoj krivini i Senna je osvojio titulu.

Telemetrija je kasnije pokazala da Senna uopšte nije kočio. Oba vozača su zbog štete na bolidima odustala od trke, što je automatski značilo da je Senna šampion. Kasnije je priznao da se time osvetio Prostu za ono što se dogodilo 1989. godine.

Poznata je beskompromisna Sennina izjava da “oni koji se plaše ne treba ni da voze Formulu”.

Senna osvaja svoju treću i posljednju šampionsku titulu i 1991. godine, a krajem 1993. napušta McClaren i prelazi u Williams, tada tim sa jednim od najboljih bolida.

Ali, bolid Williamsa stigao je kasno, tek dvadeset dana pred početak sezone i Senna nije imao dovoljno vremena da upozna novi automobil. Žalio se da mu je volan kratak i da mu to pričinjava neudobnost na testovima.

Na trećoj trci za Veliku nagradu San Marina u Imoli 1. maja 1994. godine, inženjeri su za njega spremili modifikovanu letvu volana, koja je navodno trebalo da riješi problem. Senna i na ovoj trci osvaja pol-poziciju.

Zbog pogibije Rolanda Ratzenbergera dan ranije osjećao je veliki pritisak. Svojoj vjerenici Adriani Galisteu rekao je da ne želi da učestvuje na ovoj trci (što za Sennu nije bilo karakteristično), ali bio je profesionalac i tako nešto nije mogao da izbjegne.

Trku je vodio od starta, snažni bolid Benetton koji je vozio Michael Schumacher nije uspijevao da mu se približi. Međutim, u sedmom krugu Senna je izletio sa staze u krivini Tamburello udarivši u zid brzinom većom od 200 kilometara na sat.

Iako su ekipe hitne pomoći brzo reagovale i helikopterom je prebačen u Bolognu, Senni nije bilo spasa.

Prvog maja 1994. godine, u 9 sati i 16 minuta po lokalnom vremenu, Brazil je izgubio najvećeg idola.

Brazilski televizijski izvještač Roberto Kabrini gledaocima je prenio potresnu vijest uživo iz Bologne: “Više nema nade. Ayrton Senna je klinički mrtav”.

Tri dana kasnije Brazilci su se oprostili od svog idola u njegovom rodnom San Paolu. Na trideset kilometara dugom putu od aerodroma do gradskog parlamenta bilo je na stotine hiljada, a neki izvještaji navode i milion ljudi.

Godine 2009. Senna je izabran za najboljeg vozač svih vremena, na glasanju u organizaciji čuvenog britanskog lista “Auto-sport”.

Izbor je bio tim značajniji što je u njemu učestvovalo 217 nekadašnjih i aktuelnih vozača Formule 1.

Related posts