PRIČA IZ BUŽIMA: Male sredine kriju veliki potencijal

Učenici Mješovite srednje škole u Bužimu Zijad Isaković, Dženan Mulalić, Emrah Skenderović i Suad Haralčić došli su na ideju da izrade automobil kojeg su sami projektovali.

Radi se o buggy vozilu sa minimalnom karoserijom, a izrada ovog vozila dokaz je da učenici MSŠ Bužim posjeduju neiskorišteni itelektualni potencijal i nemaju priliku da ga pokažu. Zahvaljujući entuzijazmu profesora Emila Elkasovića i Esmira Durakovića, dobili su priliku koju su u potpunosti iskoritili i sa svojom školom osvojili treće mjesto na Festivalu rada srednjih tehničkih i stručnih škola BiH koje se održalo tokom maja u Živinicama.

Prema riječima Senada Šahinovića školskog pedagoga u MSŠ Bužim, ovaj projekat i ostvareni uspjeh škole na zadnjem takmičenju, dokaz su kvalitete nastavnog procesa i potenciala kojeg ona ima u svojim učenicima.

„Kada govorimo o našoj školi općenito, učenici su najveće bogatstvo škole. Nastojimo djeci pružiti najbolje obrazovanje i poticati ih da uče, rade i istražuju. Kada je riječ o kvaliteti nastave, nastojimo pratiti obrazovne trendove i mjeriti se s drugima kako bi vidjeli gdje se nalazimo i u tom smislu nam dobro dođu ova takmičenja u sklopu kojih učestvuju naši učenici. To nam dođe kao jedan vid eksterne evaulacije.“ Kaže Šahinović.

Unikatno vozilo

Profesor Emil Elkasović za AJB govori o tome kako se rodila ideja za ovaj projekat i koliko je trajala njegova izrada, te o budućim planovima škole i profesora u kontekstu nastavka ovakvih projekata.

“Ideja za izradu ovog vozila javila se negdje početkom januara ove godine kada smo tokom razgovora kolega Esmir i ja razgovarali o tome i došli na ideju da na osnovu nekih snimaka dostupnih na internetu učinilo nam se atraktivnim da izradimo takav tip vozila. Onaj ko poznaje tehničke detalje toga, zna koliko je realizacija ovakvog projekat na neki način izazov. Projekat je trajao do februara do početka maja kada se održavao Festival rada srednjih tehničkih i stručnih škola BiH koji je ove godine bio u Živinicama na kojem je i ovaj naš rad bio izložen. Oko dva i pol mjeseca i 500 radnih sati trajala je izrada ovog vozila. Moj kolega prof. Esmir Duraković je dobar u 3D modeliranju i radu sa programom CAD i on je bio glavni konstruktor vozila. Ovo je dokaz da u našoj zemlji ima potenciala i da se može uspjeti. Svakako ćemo nastaviti sa ovakvim projektima i u buduće, a najveći cilj s ovim projektom nam je bio da to bude motiv ostaloj djeci i dokaz da se može kada se hoće.” Kaže profesor Elkasović istaknuvši učenika Isaković Zijada koji je svojim idejama i radom najviše doprinio izradi ovog vozila i dodaje da je ovaj buggy unikatan.

Emrah Skenderović jedan od učenika koji je učestvovao u ovom projekt, otkriva nam kako su nabavljali dijelove za izradu buggya i ko im je u tome materijalno pomogao.

“Početni materijal smo obezbjedili kupovinom polovnog automobila iz kojeg smo uzeli motor i još neke dijelove ovjesa. Sve ostalo smo nalazili na auto otpadima. Finansijska sredstva potreba za početak rada osigurao nam je direktor škole prof. Hasan Šišić. Cilj projekta je bio da pokažemo kako u našoj školi ima jako inteligentnih učenika sa veoma kvalitetnim i dobrim idejama u raznim strukama. Na projektu su radili učenici završnog razreda automehaničari sa dva diplomirana inžinjera mašinstva.” Ističe Skenderović.

Dijelove nabavljali na otpadima

Suad Haralčić također jedan od učenika koji su dali svoj doprinos u izradi ovog vozila, kaže da se prvobitno razmišljalo o izradi manjeg vozila tipa go-kart, ali s obzirom da nisu mogli pronaći odgovarajuće dijelove, odlučili su se za izradu buggya za kojeg su izradili orginalnu konstrukciju drugačiju od uobičajenih buggya.

“Sama konstrukcija auta je rađena na osnovu prethodno urađene dokumentacije od strane naših mentora, a spajanje dijelova su radili učenici. Jednosjed je izrađen od čelične konstrukcije cijevima kvadratnog poprečnog presjeka na osnovu prethodno urađene dokumentacije, a spajanje je izvršeno zavarivanjem. U toku same izrade bilo je određenih promjena na dokumentaciji. Pogonski motor je sa modela Ford Fiesta 1.1 L (1989 – 1990). Motor je benziski, snage 37 kW a maksimalnu brzinu nismo testirali jer nemamo odgovarajući poligon. Mislimo da može postići veliku brzinu s obzirom da je lake konstrukcije i malog otpora zraka. Prednja suspenzija je izrađena ručno od cijevi promjera 32 mm tzv. “Double wishbone” ili vješanjem pomoću dvostrukih vilica. Amortizeri sa oprugama su sa modela Audi 80, dok su glavčine i upravljački mehanizam sa modela VW Golf 2. Felge i gume su promjera 14 inča sa zadnjim kočionim diskovima. Spojleri i ukrasni dijelovi su izrađeni od polistirenskih ploča.” Pojašnjava Haralčić.

Na pomenutom takmičenju bio je izložen i jedan buggy iz Tuzle, ali to uobičajeni tip bagyy vozila koji se pravi na način da se ostave svi ti dijelovi ispod glavne grede suspenzije, a gore se napravi šasija. Učenici MSŠ Bužim sa svojim profesorima sve su radili prema prethodno urađenom unikatnom projektu i dokumentaciji.

Cjelokupan ram su radili po vlastitom ukusu, a motor koji je bio napred oni su prebacili nazad, mijenjač su morali prepraviti, gas sajlu također, kočioni sistem i sve je ostalo je rađeno nanovo i za sve je moralo postojati tehničko uređenje. Zato ovaj projekat i ovi budući inžinjeri zaslužuju pažnju šire javnosti i mogu poslužiti kao pozitivan primjer da se bh školstvo ipak ne nalazi na marginama kada je u pitanju obrazovni sistem u regionu.

Izvor: Al Jazeera

Related posts