Pozadina sukoba sa VW-om: Je li Prevent Ahilova peta za Volkswagen?

Dvije fabrike koje zapošljavaju ukupno 1.600 radnika, obustavile su proizvodnju poznatih modela najvećeg evropskog proizvođača automobila

Prošlogodišnji skandal s varanjem na testovima za emisiju štetnih gasova dizelskih motora koštat će VW desetke milijardi eura, ali zbog toga nije ugašena proizvodnja niti jednog modela. S druge strane, nakon što su članice Prevent grupacije, CarTrim i ES Automobilguss obustavile isporuku dijelova, njemački gigant je u roku od petnaest dana s proizvodnih traka „skinuo“ svoja dva najpopularnija modela, Passat i Golf. Ova dva dobavljača zapošljavaju ukupno 1.600 radnika, ali su uspjeli „zakočiti“ sistem najvećeg proizvođača automobila u Evropi.

Duga historija

Prevent i VW dobro se poznaju, jer njihova saradnja traje nekoliko decenija. Nijaz Hastor, osnivač Preventa, radio je kao menadžer u Tvornici automobila Sarajevo (TAS), u kojoj su se pravili modeli za Volkswagen. Prije rata, odselio je u Njemačku, gdje je nastavio svoj angažman u VW-ovoj tvornici u Wolfsburgu. U Bosnu i Hercegovinu vratio se 1995. godine i osniva ASA grupaciju, koja je sve do 2013. godine bila ekskluzivni uvoznik Volkswagenovih modela i brendova Audi, Seat, Škoda i Porsche. Četiri godine poslije osnovao je grupaciju Prevent, čija je fabrika u Visokom tada zapošljavala 50 radnika.

Prema posljednjim podacima, Prevent grupacija u BiH zapošljava 6.500 radnika na 15 lokacija. Na globalnom nivou, firma ima više od 13.000 zaposlenih. Svaki četvrti automobil u Evropi ima neki dio proizveden u Preventovim tvornicama. Ova grupacija organizirana je na način da kompanija PREVENT BH djeluje kao holding, odnosno vlasnik svih ostalih pogona.

Upravo su dva pogona ove grupacije, CarTrim i ES Automobilguss (ESA,) početkom augusta obustavila isporuku VW-u, zahtijevajući 58 miliona eura odštete za troškove otkazivanja dogovorene narudžbe. Firma ESA specializirana je za proizvodnju mjenjača, dok CarTrim proizvodi presvlake za sjedišta. Ove dvije firme Prevent je nedavno kupio, a njihov sukob sa Volkswagenom su iz Preventa opisali kao „izdvojen slučaj“ i da se posao Preventa odvija bez smetnji. Ipak, na konferenciji za novinare, oba dobavljača i Prevent dali su zajedničku izjavu u kojoj se navodi da „način na koji se Volkswagen odnosi prema dobavljačima može uništiti ove firme“.

Odnos s dobavljačima

Veliki dobavljači dijelova, poput Boscha, Contia, Schaefflera i ZF-a, kao i mnoštvo srednjih firmi, u Njemačkoj zapošljavaju oko 300.000 radnika. U prijevodu, ove firme zapošljavaju svakog trećeg radnika u autoindustriji Njemačke. Proizvođači automobila, poput VW-a, koriste svoju kupovnu moć kako bi što više snizili cijene dijelova. Veći dobavljači zatim prenose pritisak na manje fabrike i na radnike, kao što su Preventove članice.

Posljednji nalet udara na dobavljače uslijedio je nakon prošlogodišnjeg Volkswagenovog skandala s varanjem na testovima za emisiju štetnih plinova. Nekoliko dana nakon skandala, svim dobavljačima VW-a poslano je pismo u kojem se navodi da će u VW-u morati postići „veću efikasnost“, što je za dobavljače značilo samo jedno − nove pritiske. Članice iz Prevent grupacije prve su povukle ručnu, što je alarmiralo sve u njemačkom gigantu, obustavilo proizvodnju najpoznatijih modela na nekoliko dana i pokrenulo saksonske vlasti da natjeraju stranke u sporu da se dogovore.

Sukob između VW i Preventovih firmi pokazuje koliko je krhak ovaj međunarodni lanac. U isto vrijeme, on pokazuje i snagu koju firme s malim brojem radnika imaju. CarTrim, naprimjer, ima samo 1.200 radnika zaposlenih na osam lokacija. Jedna od njih je i Žepče, u kojem radi 800 radnika ove firme. ES Automobilguss ima oko 400 radnika u gradiću Schonheide, u pokrajini Saksonija.

Sukob između Preventa i Volkswagena izglađen je u ponedjeljak na sastanku koji je trajao više od 20 sati. Ipak, teško je očekivati da se problemi, koji imaju historiju dužu od dvadeset godina, mogu riješiti za jedan dan.

(A. Šečunović/Faktor.ba)

Related posts