Pitanje akciza postalo predmet političkih potkusurivanja

Loši putni pravci u našoj zemlji ugrožavaju živote i razdvajaju ekonomske centre u BiH. Dok vlasti unapređenje infrastrukture i izgradnju autoputeva vide kroz kreditna sredstva, koja su, kako pojedini stručnjaci tvrde, nemoguća bez akciza na naftu i naftne derivate, protivnici povećanja akciza to vide samo kao sredstvo za krpljenje budžetskih rupa.

Vožnja po pojedinim bh. magistralnim i regionalnim cestama opasna je po život. Tome svjedoči i cesta Bihać – Bosanska Krupa, gdje se vozi na vlastitu odgovornost. Unapređenje postojeće mreže puteva i izgradnja autocesta stoji, a vlasti upiru prstom da krediti koji su u fazi dogovaranja ne mogu biti operativni bez povećanja akciza na naftu i naftne derivate.

Na posljednjoj sjednici Uprave za indirektno oporezivanje nije se razmatralo povećanje akciza bez dodatnih analiza. Denis Zvizdić, predsjedavajući Vijeća ministara BiH, najavljuje da će uz korekcije zakona koje će biti upućene u parlamentarnu proceduru biti omogućen dovoljan broj ruku za usvajanje povećanja akciza.

“U svakom slučaju trebamo zaštiti građane od teze koju neki provlače – da je to samo poskupljenje goriva. Treba pripremiti i neke zaštitne mjere, pogotovo za poljoprivrednike”, kaže Amir Fazlić, šef Kluba poslanika SDA u Predstavničkom domu Parlamenta BiH.

Vlada Federacije je poduzela aktivnosti na uvođenju plavog dizela za poljoprivrednike, a upravo struka napominje da povećanje akciza nije samo puko poskupljenje goriva već motor za pokretanje ekonomskih tokova u našoj zemlji.

“Činjenica je da sa svakim danom gubimo i kao država i kao građani. Čak i oni koji ne razumiju i koji su protiv akciza osjetit će značajne efekte”, smatra Muris Čičić, profesor na Ekonomskom fakultetu Sarajevo.

Iz opozicionog SDP u čijem je mandatu izgrađen najveći broj kilometara autoputa, svojevremeno dok su bili na vlasti upućivali su prijedlog za povećanje akciza. Međutim, sada su protiv.

“Ne tražimo mi da se ne povećaju akcize. Želimo jasne projekte i ciljeve, a ne činjenicu da će se novac koji će se prikupiti povećanjem cijena goriva trošiti za budžetske praznine”, poručuje Mirsad Mešić, poslanik SDP u PD PSBiH.

Strani zvaničnici poduzeli su diplomatsku ofanzivnu aktivnost za povećanje akciza. Tako su se sastali Lars-Gunnar Wigemark i Bakir Izetbegović, ali i Fahrudin Radončić i Eduard Ferguson, ambasador Velike Britanije u našoj zemlji. Dok Radončićev SBB u skladu s novonastalim političkim prilikama u kojima SBB odmjerava snage, najavljuje preispitivanje podrške povećanju akciza, Ferguson još jednom naglašava važnost usvajanja reformskih zakona, u koji spada i ovaj zakon. S time su saglasni i drugi međunarodni zvaničnici.

“Set zakona o akcizama je apsolutno ključan da bi bila osigurana ulaganja u infrastrukturu, a infrastrukturna ulaganja su važan dio reformske agende”, istakao je Christian Danielsson, direktor direkcije Evropske komisije za susjedstvo i pregovore o proširenju.

Pojedini analitičari ipak smatraju da ovo nije reformski zakon. “Put BiH ka EU uniji nema nikakve veze s podizanjem akciza i kreditnim parama kojima EIB i EBRD hoće da daju da bi na njima zaradili”, smatra ekonomski analitičar Damir Miljević.

Unapređenje i izgradnja novih ceste poput Stolac-Neum čeka neke nove akcize i kredite, ali i veću odgovornost naših političara.

federalna.ba

Related posts