Najskuplji avion u historiji nemoguće je oboriti

O novom američkom višenamjenskom borbenom avionu F-35 lightning ispisane su knjige i prije nego je vidio minute borebnih operacija. Riječ je o najskupljem vojnom projektu u historiji na kojeg je po najskromnijim procjenama već potrošeno oko 400 milijardi dolara, a očekuje se da će ukupna cijena programa, jednom kad svi avioni budu u pogonu, iznositi debelo preko bilion dolara.

F-35 više je puta probio sve moguće procjene troškova, obilježen je mnogim odgodama, a priče o nezadovoljavajućim performansama u javnost su izlazile gotovo jednom mjesečno, zbog čega je republikanski senator i bivši kandidat za predsjednika SAD-a John McCain cijeli program nedavno nazvao “skandalom i tragedijom”.

No, za razliku od McCaina visoki dužnosnici Američkog ratnog zrakoplovstva prije nekoliko dana iznijeli su ekstatične procjene o sposobnostima novog borbenog zrakoplova, piše Dave Majumdar u tekstu na portalu warisboring.com.

Iako F-35 trenutno funkcionira na “privremenoj konfiguraciji softwarea” zbog koje teoretski može izvoditi samo dio uloga koje Pentagon zahtijeva, avion je svejedno oduševio, kazali su časnici.

Zamjenik postrojba Marinaca za avijaciju, general Jon Davis otkrio je da je F-35 na testovima probio sofisticiranu protuzračnu obranu bez da je i jedan od aviona srušen u simulaciji, dok na takvim testovima obično pola aviona u eskadrilama od 30 bude “pogođeno” (npr. F/A 18C).

– Piloti F-35-ica pogodili su/ubili 24 mete, dok sami nisu izgubili ni jedan avion. To je bilo kao da ste gledali velociraptora u Jurskom parku – ubije baš sve što mu se nađe na putu. Ne možemo dovoljno brzo uvesti ovaj avion u našu flotu! – kazao je Davis koji nije specificira protiv kakvih se tačno prijetnji F-35 borio na simulacijama.

U tome i leži najveći problem. Ovaj ultra-moderni avion, koji bi trebao činiti osnovu ratne avijacije SAD-a i mnogih drugih država NATO Pakta još uvijek funkcionira tek na dijelu zamišljenih mogućnosti – niti leti koliko je predviđeno i nosi tek dio oružja u predviđenog arsenala. Da bi se realne mogućnosti aviona u potpunosti testirale, F-35 morat će proći kroz mnogo zahtjevnije i duže treninge kako bi zaista bio spreman za borbeno djelovanje u sklopu Američkog ratnog zrakoplovstva, Ratne mornarice ili Marinaca.

Admiral Mike Manazir smatra da je za F-35 teško kreirati novi oblik simulacija koje će realno replicirati prijetnje koje dolaze od ruskih i kineskih sustava protuzračne obrane, ali i njihovih ratnih aviona:

– F-35 je drugačiji. Da bi smo ga u potpunosti testirali, s obzirom na način na koji ga mislimo koristiti, morali bismo koristiti tri četvrtine prostora SAD-a.

No, čak i da se takva testiranja mogu provesti, još uvijek je veliko pitanje kako bi se F-35 nosio s modernim sustavima protuzračne obrane koje imaju Rusi i Kinezi. Stručnjak koji prati razvoj ruske vojne tehnologije, Mike Kofman, upozorava da nije pitanje koliko je avion nevidljiv za sve radare, nego koliko može izbjeći ruske i kineske UHF/VHF radare koji su dizajnirani kako bi uočili letjelice/avione smanjene vidljivosti.

Kofman ističe jednu vrlo problematičnu komponentu koja narušava “stealth” ili smanjenu vidljivost F-35 – njegov moćni Pratt & Whitey mlazni motor. Taj motor može generirati ogromnih 191 kN zbog čega je vrlo vruć i samim time ostavlja uočljiv trag koji infracrveni senzori mogu lako uhvatiti:

– To je vrlo vjerojatno najvrući motor na svijetu – kaže Kofman.

Budući da su Rusi odlični u razvijanju upravo takvih senzora, postoji velika mogućnost da će razviti strategiju lociranja F-35-ica po njihovom toplinskom tragu. Stoga, koliko god bio dobar na nedavnim testovima, čini se da je do pune, efikasne implementacije novog borbenog aviona pete generacije još dug put.

Related posts