Naftaši u BiH se i dalje neosnovano bogate, nadležne institucije šute

Prošle je više od 40 dana otkako su građani BiH počeli plaćati veće cijene goriva uslijed početka primjene izmjene seta Zakona o akcizama usvojenih u Parlamentu BiH.

Ali umjesto da cijena poraste za oko 15 feninga, odnosno iznos akcize, što su naftaši i najavljivali, došlo je do mnogo većeg poskupljenja goriva. Spornim pojavama tu nije kraj. Tako su naprimjer u Sarajevu veliki prometnici naftnim derivatima, da li slučajno ili planski, odredili identične cijene dizela i benzina na istim lokacijama o čemu je Faktor već pisao.

Sve ukazuje na to da ovakvo ponašanje ima obrise monopolskog djelovanja, a institucija nadležna da ispita ove navode je Konkurencijsko vijeće BiH.

Ko pokreće postupak i visina kazne

Iz ove institucije su nam kazali da se “zloupotreba dominantnog položaja odnosi na direktno ili indirektno nametanje nelojalnih kupovnih i prodajnih cijena ili drugih trgovinskih uvjeta kojima se ograničava konkurencija, ograničavanje proizvodnje, tržišta ili tehničkog razvoja na štetu potrošača, primjena različitih uvjeta za istu ili sličnu vrstu poslova s ostalim stranama čime ih dovode u neravnopravan i nepovoljan konkurentski položaj kao i zaključivanje sporazuma kojima se uslovljava da druga strana prihvati dodatne obaveze koje po svojoj prirodi ili prema trgovinskom običaju nemaju veze s predmetom takvog sporazuma”.

– U skladu sa članom 27. stav 1. Zakona Konkurencijsko vijeće BiH (KVBiH) pokreće postupak, u smislu ovog zakona, po službenoj dužnosti ili na osnovu zahtjeva stranke, dok je članom 27. stav 2. Zakona propisano da Konkurencijsko vijeće će pokrenuti postupak po službenoj dužnosti ako postoji osnovana sumnja da se značajno sprečava, ograničava i narušava tržišna konkurencija – kazao nam je u pisanom odgovoru direktor vijeća Ivo Jerkić.

Zahtjev za pokretanje postupka o zloupotrebi dominantnog položaja na tržištu naftnih derivata može podnijeti svako pravno ili fizičko lice koje za to ima pravni ili ekonomski interes, privredne komore kao i udruženja poslodavaca i preduzetnika, udruženja potrošača te organi izvršne vlasti u BiH.

Ukoliko se utvrdi da su naftaši zloupotrijebili dominantan položaj, zakon omogućava Konkurencijskom vijeću BiH da kazni firmu ili pojedinca u iznosu najviše do 10 posto vrijednosti ukupnog godišnjeg prihoda firme, iz prethodne godine koja je prethodila godini u kojoj je napravljen prekršaj.

Da li su pokrenuli postupak

Konkurencijsko vijeće BiH smo upitali i da li su pokrenuli istragu protiv naftaša zbog zloupotrebe dominantnog položaja.

Iz ove institucije su nam poručili da zbog dužnosti čuvanja službene tajne, ne mogu “davati informacije o postupcima koji se eventualno vode pred ovim organima, niti formirati i iznositi bilo kakve stavove u vezi sa predmetom vašeg upita”.

– Također, Konkurencijsko vijeće BiH je na osnovu zakona nadležan za zaštitu i promociju tržišne konkurencije, odnosno djeluje na sprečavanju, ograničavanju ili narušavanju tržišne konkurencije u BiH, te u vezi s tim provodi istrage i prikuplja potrebne podatke, te na osnovu toga pokreće postupke po službenoj dužnosti – poručuju iz Konkurencijskog vijeća.

Na hitnost rješavanja ovog problema ukazale su i razne političke stranke uključujući i SDA čije je predsjedništvo tražilo od Vijeća ministara i entitetskih vlada da “nadležni inspekcijski organi izvrše provjeru formiranja cijene nafte i naftnih derivata prije i nakon Zakona o izmjenama Zakona o akcizama u BiH, jer postoje ozbiljne sumnje da je ovaj Zakon zloupotrijebljen kako bi se cijene povećale u većem iznosu od nužnog”.

– Tražimo da se poduzmu odgovarajuće mjere potiv takvih distributera i da se javnost o tome obavijesti. Povećanje putarine od 15 feninga je uvedeno da bi se ubrzala cestogradnja u BiH i dao značajan impuls njenoj ekonomiji, a ne za neosnovano bogaćenje distributera – istaknuli su iz SDA.

Related posts