Muslimani danas obilježavaju Dan ašure: Tradicija koja odiše zajedništvom

Muslimani širom svijeta deseti dan mjeseca muharrema, prvog mjeseca hidžretske godine, obilježavaju kao Dan ašure, uglavnom pripremajući tradicionalno jelo koje se sastoji od različitih namirnica uključujući voće, orašaste plodove i žitarice.

Kako se hidžretski kalendar razlikuje od gregorijanskog, tako i deseti muharrem svake godine po gregorijanskom kalendaru nastupa različitog dana. Tako se i namirnice od kojih se priprema ašure svake godine razlikuju, s obzirom na godišnje doba i dostupnost namirnica.

Dan ašure za muslimane ima više značenja. Neki od njih odnose se na primanje pokajanja prvog stvorenog čovjeka, poslanika Adema, spašavanje od potopa sljedbenika poslanika Nuha i izbavljanje iz vatre poslanika Ibrahima.

Dan Ašure odnosi se i na spašavanje poslanika Ibrahima nakon što je bačen u vatru. Odnosi se i na jedan period života za vrijeme poslanika Isa a.s.

Kod Jevreja je taj dan nazvan Jom Kipur ili “Veliki dan” i to je dan kada su Jevreji tog, prema vjerovanju, spašeni od kazne.

Kada je riječ o kršćanstvu u poslanici Hebrejima u Novom zavjetu govori se da je Isus također postao veliki svećenik, ali taj praznik se ne obilježava posebno u kršćanstvu već ga obilježavaju samo neke crkve.

U BiH se Nova hidžretska godina obilježava prigodnim slavljem, dok se deseti muharrem slavi kao Dan ašure. Muslimani širom BiH i regije spravljaju ašure kako u kućama tako i u tekijama, gdje je ova tradicija sačuvana nekoliko stoljeća.

U Hadži-Sinanovoj tekiji u Sarajevu, koja je sagrađena 1640. godine, pravljenje ašure je preraslo u tradiciju dugu više od 300 godina.

I ove godine je napravljeno i podijeljeno simbolično jelo staro oko 500 godina.

Pravljenje ašure datira još od vremena poslanika Nuha koji je životinje i ljude prvi put nakon općeg potopa nahranio jelom koje je izgledalo kao jedna vrsta kompota u kojem su sastavljene tada preostale vrste žitarica, voća i povrća. Budući da sastojci ašure nisu spomenuti u Kur'anu, prema usmenoj predaji, jelo mora imati najmanje sedam sastojaka, dodajući druge prema želji i mogućnostima, a potrebno je voditi računa da broj namirnica bude neparan.

Related posts