Korupcija indirektni uzrok nesreća

Uz alkohol i povećan broj vozila u ljetnim mjesecima uzrok nesreća je i značajan procenat vozača koji na cestama USK-a učestvuju u saobraćaju sa kupljenim vozačkim dozvolama.

U zbirnom izvještaju MUP-a Unsko-sanskog kantona tokom protekle sedmice evidentirano je ukupno 77 saobraćajnih nesreća u kojima je 25 osoba zadobilo tjelesne povrede. Trend povećanja broja udesa zabilježen je i na samom početku godine i to u periodu januar – mart. Naime, u zvaničnom izvještaju MUP-a USK-a jasno stoji da stanje sigurnosti saobraćaja u izvještajnom periodu januar – mart 2016, u odnosu na isti period prethodne godine, karakteriše povećanje ukupnog broja saobraćajnih nesreća, broja stradalih, udesa sa teško i lekše povrijeđenim, te krivičnih djela iz oblasti saobraćaja.

– Stanje putne mreže u USK-u je i dalje nezadovoljavajuće.

Na putevima i dalje ima neobilježenih udarnih rupa i izbočenja, koji predstavljaju opasnost za učesnike u saobraćaju, na pojedinim putevima česti su odroni kamenja, nedostaju saobraćajna signalizacija, biciklističke staze… Nivo saobraćajne kulture učesnika u saobraćaju i dalje je nizak, stoji u istom izvještaju.

Pogoršano stanje

A u tom periodu u USK-u se dogodilo 595 saobraćajnih nesreća što je za 3,3 posto više nego u istom periodu prethodne godine. Po načinu nastanka, do najvećeg broja saobraćajnih nesreća je dolazilo sudarima vozila u pokretu – 62 posto, zatim slijetanjem vozila 14,8 posto, naletom automobila na drugo zaustavljeno ili parkirano vozilo 11 posto, zatim naletima na pješake, neki objekat na putu, prevrtanjem, zatim naletom na biciklistu-motociklistu…

Istovremeno, kao najčešći uzroci nastanka udesa su greške vozača i to u 93 posto slučajeva, te, već uobičajeni razlozi brzina, nepropisno skretanje, okretanje i vožnja unazad, ne držanje dozvoljenog razmaka u vožnji te nepropisno preticanje.

U istom periodu, dakle januar – mart, na putevima USK-a dogodile su se 23 saobraćajne nesreće u kojima postoje elementi izvršenja krivičnog djela, a zbog čega je Uprava policije nadležnom tužilaštvu podnijela 23 izvještaja protiv 23 osobe.

– U odnosu na isti period 2015. godine broj krivičnih djela u saobraćaju veći je za 17, jasno se navodi u izvještaju u kojem stoji i to da je policija zbog 119 prekršaja podnijele 73 zahtjeva za pokretanje prekršajnog postupka, što je za 15 posto manje nego u uporednom periodu 2015.

Nije nužno baviti se ozbiljnim analizama i statistikama da bi se došlo do zaključka da se stanje u sigurnosti saobraćaja pogoršalo.

Ovakav trend je primjetniji u ljetnim mjesecima kada se inače više konzumira alkohol koji je prvi krivac za nesreće, ali i zbog povećanog broja vozila iz inostranstva i gužve na cestama.

No, treći faktor nije sezonski – činjenica je da značajan procenat vozača na cestama Unsko-sanskog kantona učestvuje u saobraćaju sa kupljenim vozačkim dozvolama, te da zapravo nisu ni naučili voziti kako treba.

Podsjećamo, Oslobođenje je otkrilo aferu zahvaljujući izjavama instruktora za vožnju, koji su jasno ukazali na to da je prolaznost na vozačkim ispitima u USK-u na nivou od preko 90 procenata, dok se prije rata dobra prolaznost smatrala i ona od 40 posto.

Praktično je upozorena šira društvena zajednica da na ispitima za vozačke budu tek rijetki oboreni, i to su oni koji ili nisu znali koga treba podmititi ili oni koji nemaju ni 400 maraka za koliko se ispostavilo da se kupuju ispiti.

Podsjećamo i na to da su proljetos u akciji Tužilaštva i policije USK-a uhapšeni rukovodeći ljudi koji su radili na namještanju vozačkih ispita.

Kako nam je kazao Adnan Tulić, portparol Tužilaštva Unsko-sanskog kantona, za osumnjičenog Nermina Ćoralića, koordinatora Komisije za polaganje vozačkih ispita koja djeluje pri Ministarstvu obrazovanja USK-a, upravo se piše optužnica.

– Ona će biti vrlo uskoro, bit će proširena i za više koruptivnih djela. Za preostalu trojicu, koordinatora u Cazinu Refika Ćoralića, Eniza Ćatića u Velikoj Kladuši te Senada Novkinića u Bosanskoj Krupi, koji su ranije dali puno priznanje i ostali su pri svjedočenju, tako da neće biti obuhvaćeni optužnicom, kazao nam je Tulić.

Optužnica bi trebala biti u septembru, a također nam je kazano da će biti rasvijetljena i uloga bubica za prisluškivanje te mikrofona koje su bili zaplijenjeni kod osumnjičenih. No, postavili smo pitanje Ministarstvu obrazovanja, koje je prije izbijanja afere preuzelo nadležnost nad polaganjima vozačkih ispita od MUP-a, koliko su uspjeli sanirati prazninu u radu i vratiti autentičnost kod vozačkih ispita.

Svašta za volanom

– Pokrenuli smo kampanju borbe protiv korupcije u svim oblastima, a naročito u oblasti autoškola i polaganja vozačkog ispita. Kandidatima koji polažu vozački ispit omogućeno je da prijave korupciju u svakom trenutku putem maila prijavikorupciju@obrazovanjeusk.ba ili lično u Ministarstvu, a takav spot emitiramo redovno i na televiziji. Formirali smo Komisiju za nadzor i kontrolu provođenja polaganja vozačkih ispita i rada autoškola, te otklanjamo nepravilnosti.

U transparentnoj proceduri formirana je Komisija za polaganje vozačkog ispita. Svi prijavljeni kandidati za izbor komisije za polaganje vozačkih ispita kao i i komisije za nadzor, prošli su pismeno testiranje i intervju u Ministarstvu, te su na taj način utvrđeni kvalitet i znanje svakog od kandidata. Da bi ovo imalo efekta, morali smo vršiti promjene u propisima iz ove oblasti, odgovorili su nam iz Ministarstva.

Sad, hoće li poboljšano stanje u oblasti saobraćajne edukacije i polaganja vozačkog ispita pozitivnije utjecati na sigurnost saobraćaja, tek će se vidjeti nakon što protekne značajniji period. Do tada treba biti oprezan, jer za volanom zaista ima svakakvih slučajeva i u USK-u to više nije samo floskula.

F:Bender/oslobodjenje.ba

Related posts