Komšić uoči odluke EK: Preporuke neće odgovarati zagovornicima etničkih podjela

Evropska unija nastala je potpisivanjem Maastrichtskog ugovora iz 1992. godine, koji je stupio na snagu 1. novembra 1993. godine. U to vrijeme bila je zajednica država temeljena, prevashodno, na ekonomskim interesima, gdje je u pravnom smislu bila prisutna i zaštita kolektivnih prava naroda iz zemalja koje su tada tvorile Evropsku uniju.

Revidiranjem i poboljšanjem Maastrichtskog ugovora sa ugovorom iz Amsterdama 1997. godine, koji je stupio na snagu 1999. godine, zatim ugovorom iz Nice iz 2001. godine, koji je stupio na snagu 2003. godine, te najzad, trenutno važećim, Lisabonskim ugovorom iz 2007. godine, koji je stupio na snagu 2009. godine, sadašnja Evropska unija je doživjela svoja unapređenja i poboljšanja.

Lisabonski ugovor predstavlja sadašnji acquis cummunautire, ili evropsku pravnu stečevinu, koja se koristi u pregovaranju sa zemljama kandidatima za članstvo u Evropskoj uniji. Ono što je važno jeste izmjena koja se odnosi na to da je Evropska unija, sa zaštite kolektivnih prava, prešla na zaštitu individualnih ljudskih prava i temeljnih sloboda, propisanih Evropskom konvencijom o zaštiti ljudskih prava i temeljnih sloboda, a koja je uvrštena u evropsku pravnu stečevinu.

Upravo u takvom ambijentu, Bosna i Hercegovina očekuje Mišljenje Evropske komisije u vezi njenog kandidatskog statusa.

“Ono što treba posebno istaći, jeste da nas iz Brisela često upozoravaju da smanjimo euforiju i najave dobijanja kandidatskog statusa jer, po njihovom mišljenju, BiH još uvijek nije spremna za tu fazu. Osim toga, iz Brisela možemo često čuti kako Mišljenje Evropske komisije neće biti objavljeno, jer nije formirana vlast, pa s tim u vezi, nema se kome u BiH predati to mišljenje. To svakako nije tačno”, poručuje Komšić.

Zahtjev za članstvo Bosne i i Hercegovine u Evropskoj uniji predalo je Predsjedništvo BiH 2016. godine. Predsjedništvo BiH je 2018. godine dostavilo odgovore na Upitnik EU, te je zatim, opet Predsjedništvo BiH, 2019. godine dostavilo i odgovore na dodatna pitanja.

Jasno je da je teza kako se Mišljenje Evropske komisije nema kome predati jednostavno netačna, jer taj se dokument može predati Predsjedništvu BiH. Zbog toga sam mišljenja da je Evropska unija tu tezu istakla kako bi ublažila efekte negativnih elemenata iz Mišljenja, jer će tamo vidno biti pobrojani svi trenutni nedostaci koje Bosna i Hercegovina ima na svom evropskom putu. Smatram da će Evropska komisija, kada za to dođe vrijeme, objaviti svoje Mišljenje o Bosni i Hercegovini, ali i niz preporuka i mjera koje naša zemlja treba ispuniti da bi dobila status kandidata za Evropsku uniju. Te mjere i preporuke, koje će biti temeljene na evropskoj pravnoj stečevini, evropskim vrijednostima i normama koje važe u svim zemljama Evropske unije, zasigurno neće odgovarati velikom dijelu političkih aktera u Bosni Hercegovini, onima sa centra ili desnice. U našoj zemlji se, nažalost, još uvijek nalaze one etničke norme koje nisu niti blizu onih evropskih. To je jedan od razloga što će Mišljenje Evropske komisije sadržavati sve uočene nedostatke. Primjer tome jeste i zalaganje pojedinih politika za zaštitu kolektivnih prava, a dobro znamo da to nije standard u Evropskoj uniji. Upravo suprotno, standard je zaštita individualnih ljudskih prava i temeljnih sloboda. Poštivanje kulture i tradicije koje Evropska unija iskazuje prema svima, odnosi se na zemlje kao cjeline, a ne na dijelove zemalja, kako to neki ovdje kod nas žele pogrešno predstaviti i podvući pod neka kolektivna prava, što svakako nije dijelom evropskih politika prema zemalja potencijalnim kandidatima”, zaključuje Komšić.

Izvor: klix

Related posts