Kartelske cijene hrane polako zahvataju i našu zemlju: Ko će regulirati moć trgovačkih lanaca?

Svaki trgovački centar, koji ima više od osam posto učešća na tržištu hranom, ima dovoljno moći da negativno utječe na konkurentnost na tržištu.

Tržištem hranom u Evropskoj uniji dominiraju veliki trgovački centri, a posljednjih godina, taj trend primjetan je i u Bosni i Hercegovini. Zakoni o zabrani monopola su na snazi, no još uvijek nema mehanizama koji mogu kontrolirati tržišnu moć velikih trgovačkih lanaca. Oni iz godine u godinu sve više postaju jedini put od proizvođača do kupca, čime raste i njihov značaj.

Konsolidacija tržišta

Prema istraživanju britanske Komisije za konkurenciju, svaki trgovački centar koji ima više od osam posto učešća na tržištu hranom, ima dovoljno moći da negativno utječe na konkurentnost na tržištu, te time i na plasman hrane.

Takva pozicija omogućava trgovačkim centrima veliku pregovaračku moć u dogovorima s proizvođačima, ali i kontrolu cijena hrane na policama. Nijemci su 2014. godine negodovali zbog velikog utjecaja trgovačkih centara Aldi, Lidl, Edeka, Rewe i Kaufland, koji kontroliraju oko 85 posto tržišta u ovoj zemlji. Dok se u Njemačkoj za tržišni udio takmiči pet velikih trgovačkih centara, u našoj zemlji značajan udio imaju dva trgovačka centra.

Sanela Meholjić-Kalajdžić, koja intenzivno radi na istraživanju strukture tržišta osobne potrošnje u BiH, izjavila je za Faktor kako u BiH još uvijek nije konsolidirano tržište trgovačkih lanaca, odnosno, još uvijek se “ne zna ko je glavni”.

– Tržište je u fazi konsolidacije kada se trgovački centri još uvijek utrkuju ko će biti lider. Jednom kada se tržište konsolidira i kada bude jasno ko ima primat u određenim regijama, oni će početi da se “prate”. U takvom stanju, nijedan od njih neće imati razloga da spušta cijenu – rekla je Meholjić Kalajdžić.

Precizne analize o tržišnom udjelu trgovačkih lanaca u Bosni i Hercegovini nisu urađene još od 2007. godine, kada su na tržištu BiH dominirali trgovački centri Interex, Konzum, Tropic Centar, Bingo, Mercator i Omega. Mnogih od njih, više nema na tržištu.

S pojačanom konsolidacijom tržišta u posljednjih devet godina, evidentno je da Bingo (oko 160 prodavnica) i Konzum (oko 250 prodavnica) predstavljaju neprikosnovene lidere na tržištu.

U našoj državi, ali ni u evropskim državama, ne postoje mehanizmi koji bi mogli kontrolirati tržišnu moć velikih trgovačkih centara.

– U uvjetima slobodnog tržišta ne postoje mehanizmi koji bi mogli regulirati trgovačku moć velikih centara. Oni mogu utjecati samo u javnim preduzećima – dodala je Meholjić-Kalajdžić.

(A. Šečunović/Faktor.ba)

Related posts